Meyve-sebze ihracatını 2021'de 5 ürün sırtladı

2021'de en çok ihraç edilen beş ürün; mandalina, domates, limon, üzüm ve biber oldu. Bu beş ürünün ihracatı, 1.5 milyar dolarlık döviz girdisi sağladı ve toplam sebze-meyve ihracatının yüzde 49'unu oluşturdu.

Meyve-sebze ihracatını 2021'de 5 ürün sırtladı

Türkiye'nin geçen yılki yaş meyve ve sebze ihracatının yaklaşık yarısını mandalina, domates, limon, üzüm ve biber oluşturdu. Akdeniz İhracatçı Birlikleri verilerinden derlenen bilgilere göre, 2020 yılında 2 milyar 729 milyon dolar olan yaş sebze meyve ihracatı, geçen sene yüzde 13 artışla 3 milyar 83 milyon dolara yükseldi. Geçen yıl 1 milyar 252 milyon dolarlık meyve, 875 milyon 713 bin dolarlık sebze, 934 milyon 891 bin dolarlık narenciye ihraç edildi. Dış satımın geri kalanı çay ihracatından geldi. Yaş meyve sebzede, 2021'de en çok ihraç edilen 5 ürünü sırasıyla mandalina, domates, limon, üzüm ve biber oluşturdu.

ÜRETİM HIZLA ARTIYOR

Söz konusu 5 ürünün ihracatı, 1 milyar 515 milyon dolarlık döviz girdisi sağladı ve toplam ihracatın yüzde 49.14'ünü oluşturdu. Sektörün 2021'de en çok ihracat artışı kaydettiği ürün ise patates oldu. 2020'de 22 milyon 643 bin dolar olan patates dış satımı, 2021'de yaklaşık yüzde 112 artışla 47 milyon 919 bin dolara ulaştı. Akdeniz Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkanı Nejdat Sin, Türkiye'nin yaş meyve ve sebze üretimi ve ihracatında, dünyada önemli konumda olduğunu söyledi. Türkiye'de yaş meyve ve sebzede ürün çeşitliliğine büyük önem verildiğinin altını çizen Sin, ülke genelindeki üretimin her geçen yıl arttığını anlattı.

RUSYA İLK SIRADA

Türk yaş meyve sebze sektörünün ihraç pazarlarının yüzde 48'ini Bağımsız Devletler Topluluğu, yüzde 31'ini Avrupa Birliği ve yüzde 12'sini Ortadoğu ülkelerinin oluşturduğunu kaydeden Nejdat Sin, şunları söyledi: "2021'de en fazla yaş meyve sebze ihraç ettiğimiz ülke yüzde 7 artış ve 1.01 milyar dolar değerle Rusya oldu. Ardından yüzde 15 artış ve 287.8 milyon dolarla Almanya ikinci, yüzde 14 artış ve 234.7 milyon dolarla üçüncü sırada yer aldı."

TARLADAN ÖN ANALİZ YAPMADAN ALIM YOK

Ürün çeşitliliğinin ihracattaki gelişmelere olumlu yansıdığını aktaran Sin, şöyle konuştu: "Dünya piyasasında kabul gören, aroması, raf ömrü uzun ürünler konusunda ülkemizde ciddi çalışmalar var. Sektör temsilcileri olarak Tarım ve Orman Bakanlığı ve paydaşlarla sık sık görüşüyoruz. Sağlıklı ürün yetiştirmemiz lazım. Bahçelerden, tarlalardan ön analiz yapmadan ürün almayacağız çünkü bir ürün ihracattan geri döndüğünde bunun bedeli paranın dışında imaj kaybı ve biz bunu istemiyoruz. Bölge bölge gezerek bunu üreticilerimize anlatacağız. Zaten kalıntılı ürün hiç olmaması gerekir. İyi ürün yetiştirene de tavsiyelerde bulunacağız. İyi ürün ürettiğinizde herkesten önce satış garantisi verilecek.

BAKLİYATTA YENİ HEDEF 11 MİLYAR DOLAR

Hububat ve bakliyat sektörü de ihracatta hedef büyüttü. Geçen yılı 9 milyar 156 milyon dolarlık dış satımla kapatan sektör temsilcileri, bu yıl 11 milyar dolarlık ihracat hedefliyor. Güneydoğu Anadolu İhracatçı Birlikleri (GAİB) verilerine göre, sektör, geçen yıl 214 ülke ve serbest bölgeye gönderdiği 10 milyon 736 bin 930 ton ürün karşılığında 9 milyar 156 milyon 452 dolar gelir sağladı. İhracat, bir önceki yıla göre miktarda yüzde 14.6 yükseldi.

Tüm Güneş haberleri için tıklayın