Çağatay emniyet envanterine girdi! Öyle özellikleri var ki...
Piste ihtiyaç duymaksızın dikey kalkış-iniş imkanına sahip insansız hava aracı (İHA) "Çağatay", Gölbaşı'ndaki test uçuşlarının ardından Emniyet Genel Müdürlüğü envanterine girdi.
"Çağatay"ın envantere alınması dolayısıyla Gölbaşı Havacılık Dairesi Başkanlığı Polis Heliportu'nda düzenlenen törene, Emniyet Genel Müdürlüğü Havacılık Daire Başkanı Uygar Elmastaşı, AFAD Başkanı Mehmet Güllüoğlu ile İHA'nın yapımını üstlenen firma yetkilileri ve Havacılık Dairesi Başkanlığı çalışanları katıldı.
Kurulumun ardından kanatlarındaki 4 pervane ile dikey kalkış yapan insansız hava aracı "Çağatay", belirli bir irtifaya yükseldikten sonra burun kısmındaki pervanenin harekete geçmesiyle yatay uçuşa geçti. Yaklaşık yarım saatlik test uçuşunun ardından İHA aynı noktaya başarılı şekilde dikey iniş gerçekleştirdi. İHA'nın uçuşu sırasında Elmastaşı, mobil görüntü işleme aracının içerisinde sistemin nasıl çalıştığı ve avantajları hakkında bilgi verdi.
Uygar Elmastaşı, burada yaptığı açıklamada, "Çağatay"ın diğer İHA'lardan farklı olarak piste ihtiyaç duymaksızın dikey iniş-kalkış yapabildiğini ve gereksinimlere yönelik görüntü aktarımı gerçekleştirebildiğini söyledi.
Sistemin entegrasyonu için AFAD'a teşekkür eden Elmastaşı, İHA'nın mobil araçla tüm Türkiye'de acil ya da benzeri durumlarda kullanılabilir hale getirildiğini belirtti. Elmastaşı, "Normalde yerleşke ve civarında görev yapabilirken bu (Çağatay) 81 ilde yaygın olarak göreve gönderebileceğimiz bir sistem oldu. Bununla hem mobilize olduk hem de daha etkin ve caydırıcı görev kabiliyetine sahip olduk. Emniyeti göklere çıkardık." dedi.
AFAD Başkanı Güllüoğlu
AFAD Başkanı Mehmet Güllüoğlu ise Emniyet Genel Müdürlüğü Havacılık Daire Başkanlığı ile çalışmalarının yıllardır devam ettiğini, bugüne kadar helikopterlerden aldıkları görüntüleri kullandıklarını kaydetti.
Yeni İHA ile görüntü alma kapasitesinin de artığına dikkati çeken Güllüoğlu, kamu kurumlarının kaynaklarını etkin kullanması gerektiğini, bunun için de iş birliğinin önemli olduğu vurguladı.
Güllüoğlu, Emniyet Genel Müdürlüğü ve Havacılık Daire Başkanlığı ile iyi bir iş birliği yaptıklarını, ellerinde olan bir kapasiteyi paylaştıklarını, mobil görüntü işleme aracı sayesinde İHA'nın çektiği görüntülerin kendi kullanımlarında da olacağını anlattı. Güllüoğlu, "Teknoloji insana faydalı olduğu anda amacına ulaşır. Bizim alanlarımızda da hem kiriz durumları için hem de afet öncesi, sırası ve sonrasında bu görüntüye erişme, insan acısını dindirmede, kayıp aramada, enkazlarda, heyelanlarda, depremlerde çok daha kolaylaştıracak." diye konuştu.
Havacılık Daire Başkanlığı İHA Şube Müdürü Hanifi Sever de Emniyet teşkilatı bünyesinde insanlı hava araçlarının yanı sıra insansız hava araçlarının da bulunduğu dile getirdi.
Değişik görevlere göre farklı hava araçları kullandıklarını bildiren Sever, şöyle devam etti:
"Malumunuz savunma sanayi için bel kemiği konumuna gelmiş olan Bayraktar ve Anka sistemleri bugün ülke güvenliği için kullanılmaktadır. Bizler bu platformlara alternatif olarak değil yardımcı olmak için bir proje başlatmıştık.
AFAD ile yürütülen proje kapsamında temin edilen Çağatay ile bizler herhangi meydan, pist gibi hava aracının iniş kalkışına müsaade eden yerler olmaksızın doğrudan uygun güvenlikli bir noktada dikey olarak kalkış yaparak sonrasında düz uçuşa geçerek bir uçak gibi görev icra edebilecek pozisyona geldik.
Nerelerde kullanılacak?
Bizler insansız hava araçlarını terörle mücadele, kaçakçılıkla mücadele, genel asayiş ve güvenliğin sağlanması, trafik ve AFAD ile yürütmüş olduğumuz protokol kapsamında insani yardım kapsamında bizden istenen görevler kapsamında kullanmaktayız."
Teknik özellikleri
İnsansız hava aracının teknik özellikleri hakkında da bilgi veren Sever, maksimum kalkış ağırlığı 50 kilogram olan araca görev gereği istenen yüksek çözünürlükte kameraların takılabileceğini söyledi. Sever, hava aracı ile 100 kilometrelik bir yarıçapta iletişim kurulabildiğini belirterek, görüntü aktarma menzillerinin şu an 25 kilometre olduğunu ve bunun artırılması için çalışmaların devam ettiğini anlattı.
Sever, "Uçağın en önemli özeliğinin bir tanesi elden ele kumanda yapabilme özelliğidir. Buradan kaldırmış olduğumuz hava aracını 25 kilometre ilerde bir başka yer kontrol istasyonuna devir ederek bir o kadar daha bu aracı kullanabilmekteyiz." bilgisini paylaştı.