Kamuoyunu yanıltabilecek haberlere karşı düzenlenen sosyal medyada dezenformasyon ile mücadele yasası son günlerde tartışma konusu olmaya başladı. Hukukçu Cüneyd Altıparmak 40 maddeden oluşan teklifin içeriği ve neleri kapsadığıyla ilgili açıklamalarda bulundu.
Altıparmak, "Dezenformasyonla mücadele ile ilgili bir kanun yapılırken bile yalan haberle karşılaşıyoruz o da, bundan sonra kimsenin fikrini özgürce ifade edemeyeceği yönünde" ifadelerini kullandı.
Altıparmak sözlerine "Buradaki düzenlemeleri, düşünce özgürlüklerine karşı bir düzenleme şeklinde prezente edilmesi de bir yalan haberdir" şeklinde devam etti.
"Gündelik siyasi eleştirilere bu madde ile ceza verilecekmiş gibi bir algı oluşturulması yanlış"
SOSYAL MEDYADA DEZENFORMASYON YASASI NELER GETİRECEK?
Halkı yanıltıcı bilgiyi alenen yayma, suç kapsamında
Düzenlemeyle yalan ve yanıltıcı bilgileri yayanlara Türk Ceza Kanunu`na göre ceza verilecek. Halkı yanıltıcı bilgiyi alenen yayma, suç kapsamına alınacak.
Sosyal medyada yalan haberi yayarak kamu düzenini ve barışını bozanlara bir yıldan üç yıla kadar hapis cezası verilecek. Bu suç örgüt faaliyeti çerçevesinde değerlendirilirse ceza yarı oranında artırılacak.
Suç içeren içerikleri paylaşanların bilgileri, kolluk birimleriyle paylaşılacak
Sosyal ağlar, suç içeren içerikleri oluşturan ve yayan faillere ulaşmak için gerekli olan bilgileri adli mercilerle paylaşacak.
Sosyal ağlar, can/mal güvenliği konusunda tehlike arz eden içerikleri oluşturanlara ilişkin bilgileri ivedilikle kolluk birimleriyle paylaşacaklar.
Doğal afet, pandemi gibi olağanüstü durumlara ilişkin önceden kriz planı oluşturacaklar. Kurumlara aktif katkıda bulunacaklar.
Çocukların yasa dışı ve zararlı içeriklere muhatap olmaması
Çocuklara özgü hizmetleri ayrıştırmak suretiyle çocukların yasa dışı ve zararlı içeriklere muhatap olmaması konusunda gerekli tedbirleri alacaklar.
Kullanıcılar sosyal ağların kullanabileceği kişisel verilerini kendileri belirleyebilecek.
Sosyal ağlarla muhataplık ilişkisi güçlendirilecek
Türkiye'den günlük erişimi 10 milyonu aşan sosyal ağlar ayrıştırıldı. Bu ağlar Türkiye'de belirleyeceği temsilciler idari, teknik, mali ve hukuki yönden tam yetkili ve sorumlu olacak.
Sosyal ağlar, hazırlayıp sunacakları raporlarda algoritmalarına ve reklam politikalarına yer verecekler.
Sosyal ağlar, vatandaşımıza eşit ve tarafsız davranmakla yükümlü olacaklar. Türkiye'deki kullanıcıların hangi kişisel verilerini ne amaçla kullanacağını açıklayacaklar.