Neden en parlak fikirler duştayken akla gelir? Bilimsel olarak açıklandı!

En parlak fikirler genelde hiç beklenmedik anlarda ya da ortamlarda insanların aklına gelir. Bilim insanları da bu durumla ilgili ilginç bir araştırma raporu yayınladı. Virginia Üniversitesi'ndeki araştırmacılar tarafından yürütülen çalışmada insan zihninin neden daha önce aklına gelmeyen fikirlerin duşta geldiği açıklandı.

Aksam.com.tr

Muhammed Fatih Karabulut

Duş sırasında akla gelmeyecek şeylerin düşünüldüğü, parlak fikirlerin ortaya çıktığı yadsınamaz bir gerçek. Zihin, sakince duş alırken farklı, daha yaratıcı bir duruma giriyor gibi görünüyor ve bu daha önce hiç düşünmediğiniz soruların ortaya çıkmasına neden oluyor. Virgina Üniversitesi tarafından yürütülen bir araştırmada neden en parlak fikirlerin duştayken akla geldiği açıklandı.

MERAK EDİLEN SONUT YANITLANDI

Aksam.com.tr'nin IFLScience'dan aktardığı habere göre; duşa girildiği zaman beyin orta derecede aktif ve meşgul olur, ancak yine de diğer problemler hakkında bazı düşüncelere izin verir. Irving, yürüyüşe çıkmanın da bu konuda neden yardımcı olduğunu açıkladığını düşünüyor.

Araştırmacı Zac Irving ve arkadaşlarının yürüttüğü çalışmada, "Bir soruna takılıp kaldığınızda kendi kendinize 'Ne yapıyorsun?' sorusunu sorun. Muhtemelen bu, boyanın kurumasını izlemek kadar sıkıcı bir durum olacaktır. Bunun yerine, yürüyüşe çıkmak, bahçe işleri yapmak veya duş almak gibi kendinizi meşgul edecek bir şey yaparsınız. Tüm bu faaliyetler orta derecede ilgi çekicidir" ifadelerine yer verdi.

YENİ FİKİRLER BEYNİN MEŞGUL OLMASINA BAĞLI

Araştırmada beyin ne kadar bir işle meşgul olursa üretkenliğin de o kadar artacağı sonucuna varldı. Bu fikir beynimizin ne kadar üretken ve yaratıcı olabileceğini artırmak için kullanılabilir. Peki, Hipotezi desteklemek için hangi kanıtlar var? Neredeyse herkes yürüyüşe çıkmanın beyni ne kadar rahatlattığını ve temizlediğini söyler. Ama bunun bilimsel olarak pek bir dayanağı yoktur.

Önceki çalışmalar bu fikri bir dereceye kadar desteklese de yalnızca bir kişinin dikkatinin ne kadar dağıldığını ve ardından gelen yaratıcılık seviyesini ölçtüler. Fakat yeni yürütülen çalışma, zihni meşgul etmenin yeni fikirlere ve üretkenliğe olan faydasını gözler önüne serdi.

Araştırmacılar, yürüttükleri çalışmada katılımcılar üzerinde düşünce testi gerçekleştirdi. Testte katılımcılardan bir tuğla ya da ataç için yenilikçi ve yeni bir kullanım alanı bulmalarını istendi. Bu sırada katılımcılara birkaç farklı viral ama çok da ilgi çekici olmayan videolar izletildi.

Çalışmayı yürüten Irving, "Gerçekten bilmek istediğimiz şey, hangi videonun daha yaratıcı olmanıza yardımcı olduğu değildi. Soru, sıkıcı ve ilgi çekici görevler sırasında akıl yürütmenin yaratıcılıkla nasıl ilişkili olduğuydu"dedi.

Katılımcılara videodan hemen sonra bulmaları gereken yaratıcı görev hakkında sorular soruldu, aynı zamanda video sırasında akıllarının ne kadar meşgul olduğu da soruldu. Sonuç olarak da beynin meşgulken önemli ölçüde daha fazla fikir ürettiği keşfedildi. Ancak bu durum sıkıcı videoyu izlerken değil, görev orta derecede ilgi çekici olduğu zaman gerçekleşti.

Esasen sonuçlar, hiçbir şekilde ilgilenmediğiniz bir şeyin aksine, beyni biraz meşgul eden bir şey yapmanın yaratıcılığa daha faydalı olduğunu gösterdi. Araştırmacılar sanal gerçekliği kullanarak sonuçları genişletmeyi umuyorlar.

Bu araştırma Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts dergisinde yayınlandı.