ZEKİ GÜMÜŞ / zeki.gumus@aksam.com.tr
Bir çok şirketin Türkiye’de temsilciliğini yapıyorsunuz, bu nasıl oluştu?
Havacılık kanıma işlemiş dersem yanlış bir tanımlama yapmış olmam. Havacılık sektöründeki hikayem Trans World Airlines’in havaalanındaki operasyonunda geçici personel olarak işe alınmamla başladı. Daha sonra British Airways’de rezervasyon & biletleme, satış destek , satış temsilcisi ve key account manager pozisyonlarında çalışmam esnasında aldığım eğitim ve deneyim bugün bile günlük oluşan müşteri sorunlarını çözmemde çok büyük yardımı oluyor. Kuralları bilmeden çözüm bulmanız mümkün değil. Havayolu temsilciliği yapmak üzere kurulan ilk firmamız AiRep Havacılık ve Turizm A.Ş. 23 yıl önce AiRep Havacılık’ta işe başladığımda Thai Havayolları, South African Airways ve Air Canada’nın temsilciğini olmak üzere 3 havayolu temsilciliği yapılıyordu. Bugün ise United Airlines, Air Canada, El Al, Kuwait Airways, Thai Airways, Emirates Holidays tatil paketleri, Hertz yurtdışı araç kiralaması ve Assist Card seyahat sigortası olarak pek çok yabancı firmanın temsilciliğini yapıyoruz. Bugün APG Turkey çatısı altında APG Airlines, Avianca Brasil, Batık Air, Finnair, Heli First, Melindo Arlines, Thai Lion Airlines, Philippine Airlines, Vietnam Airlines ve Xiamen Airlines havayollarının temsilciliklerine ilave olarak 16 farklı havayolunun da BSP işlemlerini yönetiyoruz.
Bu kadar çok şirketin sorumlusu olmak size kendinize vakit bırakıyor mu?
Bence herşey bir disiplin ve planlama meselesi. Öncelikle yaptığım işten inanılmaz zevk alıyorum, dolayısıyla benim için yaptığım şey bir yaşam şekli. Herşeyin zamanlaması var. Ofis içi toplantılar, işin delege edilmesi, her temsilcilik için satış ve pazarlama planlamaları, kontrolü, finans, yeni temsilcilikler için prezantasyonların hazırlanması, kontratlar üzerinde çalışma, telefonla yapılan grup toplantıları, yurtdışı toplantıları, uçakta toplantı hazırlıkları, Avrupa üyelerinin hedeflerinin saptanması ve tüm üyeler ile bire bir kominikasyonlar ve tüm bunlardan kalan kısıtlı zamanda ise ev işleri ve ihtiyaç alışverişleri. Ailemin hepsinin bir arada fiziksel olarak olması sadece sayılı günler için ancak aramızda kurmuş olduğumuz iletişim ağı ile birbirimizden her zaman haberdarız ve kontaktayız. Bundan muzdarip misiniz? Bunu düşünecek vaktim yok ki! Her zaman aynı anda birkaç işi birlikte yapmam ve bir sonrakilerini planlamam gerektiği için çok yoğun bir tempo içinde çalışıyorum. Dolayısıyla kendinizi dinleyecek ve düşünecek kadar vaktiniz de olmuyor.
Fiyat rekabeti havayolları için çok yıpratıcı!
Temsilcisi olduğunuz şirketler burada mutlular mı?
İşin doğrusu yeni havalimanın yapılmasındaki hedef yılda 200 milyon yolcu kapasitesine ilk 5 yıl içinde ulaşmak. Bu hedefe sadece milli havayolumuz ile ulaşılamıyacağı aşikar. Dolayısıyla yabancı havayollarının Türkiye’ye uçma kararları alabilmesi için cazip paketlerin hazırlanması gerekiyor. Ancak bildiğim birkaç havayolunun Türkiye piyasasına girmeme nedenleri milli havayolumuz ile rekabet edemiyeceklerini düşünmelerindendir. Havayollarının iştahını kabarten en önemli anahtar uçtukları andan itibaren kısa dönemde hemen kar yapmak istemeleri ve uzun süre karsız olarak hattı açık tutmak istememeleridir. Yine temsilciliğini yaptığımız bir havayolu sadece 13 ay uçtu ve hattı hemen kapattı. Özellikle uzun hatlardaki fiyat rekabeti havayolları için çok yıpratıcı.