2015 yılında 3,4 milyon ton plastik ambalaj üretildi

PAGEV'in raporuna göre 2015 yılında bir önceki yıla oranla miktar bazında yüzde 3,2 artışla 3,4 milyon ton plastik ambalaj üretimine ulaşıldı

Türk Plastik Sanayicileri Araştırma, Geliştirme ve Eğitim Vakfı (PAGEV), plastik sektörünün en önemli ürün kalemini oluşturan plastik ambalajların 2015 yılı performansını gösteren kapsamlı bir rapor hazırladı. Raporda 2015 yılında bir önceki yıla oranla miktar bazında yüzde 3,2 artışla 3,4 milyon ton plastik ambalaj üretimine ulaşıldığı kaydedildi.

PAGEV'den yapılan açıklamaya göre, plastik ambalaj üretimi yapan yaklaşık bin 900 firma, 2015 yılında bir önceki yıla oranla miktar bazında yüzde 3,2 artışla 3,4 milyon ton üretime ulaştı. Değer bazında ise yüzde 9,7 azalış ile 11,6 milyar dolar oldu. Plastik ambalaj sektöründe yaşanan değer bazındaki azalma, petrol fiyatlarındaki düşüşe rağmen yüksek ham madde fiyatları, Doğu Avrupa ile Uzakdoğu ülkelerindeki düşük fiyat rekabeti ve avro/dolar paritesinden kaynaklandı. 

2015 yılında dünya genelinde 149 milyon ton plastik ambalaj üretildi. Türkiye 3,4 milyon tonluk üretimi ile 6'ncı sırada bulunurken dünya toplam üretiminden aldığı pay ise yüzde 2,3 seviyesinde. 

Türkiye'de ambalaj sektörü 16 milyar dolara ulaştı

Kullanım kolaylığı, uzun süreli muhafaza, hafiflik, maliyet avantajı, enerji tasarrufu ve çevresel faktörlerin etkisi ile tüm dünyada kağıt, çelik, alüminyum, ahşap, cam gibi malzemelere alternatif olan plastiklerin ambalaj sektöründeki kullanımı da giderek artıyor.

PAGEV'den tarafından yapılan açıklamada, günlük hayatın temel bir parçası haline gelen plastik ambalajlar, gıda sektöründen, kozmetik, ilaç ve tıbbi malzemeler sektörüne kadar birçok değişik alanda kullanılıyor. Ürünü dış etkenlerden koruyarak raf ömrünü uzatan ve tüketicilere hijyen koşullarında taşıma kolaylığı sağlayan ambalajlar, özellikle gıda sektörünün bir numaralı tercihi konumunda. 

Türkiye'de 16 milyar dolar büyüklüğe ulaşan ambalaj sektöründe ilk sırayı yüzde 34'lük pay ile plastikler alıyor. Ambalajların plastik sektörü üretiminden aldığı pay ise yüzde 40.

2015 yılında Türkiye'de kişi başına plastik ambalaj malzemeleri tüketimi 39 kilogram ve 141 dolar oldu. Yurt içi tüketim 2015'te önceki yıla kıyasla miktar bazında yüzde 0,8 artışla 3 milyon 42 bin ton, değer bazında yüzde 10,3 azalışla 11,12 milyar dolar olarak gerçekleşti. 

Sektörün 2015 yılı ihracatı miktarda geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 12,3 artarak 811 bin tona yükseldi. İhracat değerde ise yüzde 5,4 düşüşle 2,23 milyar dolara geriledi. Plastik ambalaj ihracatı, ambalaj sektörünün toplam ihracatındaki yüzde 68 pay ile üretimde olduğu gibi ihracatta da liderliğini sürdürdü. Dünyanın 150 ülkesine plastik ambalaj ihraç eden sektörün 2015'te en çok ihracat yaptığı ülkeler Almanya, İngiltere Irak, Fransa ve İtalya olarak sıralandı. 

Plastik ambalaj sektörünün dış ticaret fazlası miktarda yüzde 27, değerde yüzde 8 artış kaydetti. 

Plastik ambalaj sektörünün 2015 yılı performansını değerlendiren Türk Plastik Sanayicileri Araştırma, Geliştirme ve Eğitim Vakfı (PAGEV) Yönetim Kurulu Başkanı Yavuz Eroğlu, "Son yıllarda, içindeki nihai ürünün bağlı bulunduğu üretim sektörlerinde yaşanan ekonomik durgunluk ambalaj sektörüne de yansıdı ancak plastik ambalaj sektörü, ihracatta gösterdiği büyük başarı ile iç pazardaki daralmaya rağmen seneyi miktar bazında artışla tamamladı. Plastik ambalaj üreticilerimiz geçtiğimiz yıl petrol fiyatlarındaki düşüşle aynı oranda düşmeyen yüksek ham madde fiyatlarına ek olarak müşterilerinin indirim baskısına maruz kaldı" dedi. 

Eroğlu, gelişmekte olan ülkeler başta olmak üzere Türkiye dâhil tüm dünyada ambalaj sektöründe kalite artırma çalışmaları, kullanılan ana ve yardımcı maddelerde uygulanmaya başlanan rasyonalizasyon ve çevreye uyum önlemlerinin devam ettiğini belirterek şunları söyledi:

"Günümüzdeki koşulları doğrultusunda plastik ambalaj sektörünün geleceği ile ilgili 3 beklenti çerçevesinde birleşiyoruz. Bunlardan ilki; artan küreselleşmenin etkisiyle özellikle küçük ve orta boyutlu plastik üreticileri başta olmak üzere sektörde şirket birleşmelerinin artacak olmasıdır. İkincisi, yeni ürünler geliştiren ve Ar-Ge’yi kullanarak daha fazla katma değer sunan ambalaj üreticileri gelecekte çok daha avantajlı olacakları. Üçüncü beklenti ise plastik ambalaj sektörünün uluslararası hizmet, zamanında teslim ve endüstri 4.0 ile giderek bir hizmet sanayi haline gelmesidir." (AA)