Bakan Varank'tan TOGG açıklaması! 2025'i işaret ederek hedefi açıkladı

Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, Türkiye'nin yerli otomobili Togg'a ciddi bir talebin olduğunu belirtirken ihracat için tarih verdi. Varank, katıldığı televizyon programında ''10 yıl içerisinde amaç 1 milyon araca ulaşmak. 2025'ten itibaren ihracaata yönelecek. Bu kadar ilgi olursa tabii ki fabrikanın kapasitesi yeterli olmaz.'' dedi.

AA

İMECE uydusunu Türkiye'nin 'uzaydaki gözü' olarak niteleyen Bakan Varank, Türkiye'nin otomobili Togg'la ilgili olarak da "Hedefimiz yılda 200 bin otomobil üretmek" dedi. Bakan Varank, TGC Anadolu gemisiyle ilgili olarak da bazı ülkelerden talepler geldiğini açıkladı.

"BAKANLARIMIZ BENİ ARAYIP TEŞEKKÜR EDİYOR"

Türkiye'nin otomobili Togg'a çok ciddi teveccüh var. 7'den 77'ye herkesin gündeminde aslında otomobil varmış, bunu rahat bir şekilde anlayabiliyoruz. İşte Türkiye'nin otomobili yollarda. Kısmet olursa, nasip olsa arabaya beraber binsek. Yolda giderken el sallayanlar, arabanın önüne kendi araçlarını kıranlar, 'bir kere dokunayım' diyenler, arabanın başında sayın Cumhurbaşkanımıza dua edenler. Gerçekten bizim açımızdan da gurur verici durum. Bursa Togg'in başkenti diyebiliriz. Gemlik'te fabrikada üretimler devam ediyor. Bakanlarımızın hepsine birer makam aracı olarak Togg gitti. Hepsi çok memnun beni arayıp, teşekkür ediyorlar.

"TOGG'DA MÜTHİŞ BİR ÖN SİPARİŞ VAR"

Biz bu aracı ilk tanıttığımızda 'Bu araçların fabrikası nerede' dediler. Fabrikanın temelini attık. Siz bu fabrikayı bitiremezsiniz dediler. Fabrikayı tamamladık bu sefer de dediler ki siz bize bina gösteriyorunuz bunun içinde üretimi hattı yok, siz bunları İtalya'dan getiriyorsunuz. Bu kez araba ortaya çıkınca bu araçlar çok pahalı olur kimse satın almaz dendi. Müthiş bir ön sipariş rakamı var. Bursa'da, Gemlik'te geziyorum. Her gün bir arkadaşımıza rastlıyorum 'Sayın Bakanım ben Togg'un fabrikasında çalışıyorum' diyor. Hemen soruyorum 'Sen İtalyan mısın' diye. 'Yok ben Gemlikliyim' diyor.

"HEDEFİMİZ YILDA 200 BİN OTOMOBİL ÜRETMEK"

10 yıl içerisinde amaç 1 milyon araca ulaşmak. 2025'ten itibaren ihracaata yönelecek. Bu kadar ilgi olursa tabii ki fabrikanın kapasitesi yeterli olmaz. Hedefimiz yılda 200 bin otomobil üretmek. Çok hızlı bir şekilde piyasada yol alabilir, dünyada bu aracı satabilirsiniz. Gören herkes beğeniyor, teşekkür ediyor. Herkes bu işe büyük gururla bakıyor. Dua edenler var. Doğru zamanda doğru teknolojiye yatırım yaptık. Elbette burada özel sektörümüz elini taşın altına koydu. Büyük bir vizyon ve cesareti ortaya koydular. Ama sayın Cumhurbaşkanımızın siyasi iradesi asıl iradesi noktaya koyan iş oldu. Nasıl Devrim otomobili yolda kaldı, ilerleyemedi, çok vizyoner bir işti. O zaman da bizim mühendislerimiz, teknisyenlerimiz sıfırdan bir arabayı tasarladılar, ürettiler. O arabayı birileri maalesef tarihin tozlu sayfalarına gönderdi. O projeyi nasıl gömdüler? Siyasi irade arkasında duramadığı için.

"20 BİN ARACI ALACAK İSİM ŞU ANDA BELLİ"

Fiyatı yüksek bulmak bir ürünü muadilleriyle kıyasladığınızda düşük ya da yüksek diyebilirsiniz. Bugün baktığınızda dünyadaki onlarla gayet rekabet edebilen; hatta düşük kalmış bir araç diyebiliriz. Kendi segmentinde yarıştığı araçlarla, hatta içten yanmalı araçlarla fiyatı rekabetçi bir ürün. Bu şirketin yaşaması, hayatını devam ettirmesi gerekiyor. Bu bir sosyal sorumluluk projesi değil. Burada platformda farklı modeller geliştirilebilir. Farklı piyasadaki araçlarla rekabet ereç ürünler geliştirilebilir. Daha ucuz bir Togg modeline bağlı. O fiyat segmentindeki araçları bununla kıyasladığınızda daha rekabetçi olacaktır. Sayın Cumhurbaşkanımızın çağrısıyla Hazine ve Maliye Bakanlığımız kamu bankaları ile görüştü. Yakın zamanda Cumhurbaşkanımız açıklayacak. Şu anda 20 bin aracı alacak isim zaten belli.

"TÜRKİYE'NİN ŞARJ ALTYAPISINI TAMAMLIYORUZ"

Elektrikli araçların en büyük avantajı o araçları akşam evinize gidince şarj etmeniz. Yakıt maliyetleri benzinle karşılaştırdığınızda beşte bire kadar inecek. Evde farklı şarjlı ünetilerle süreleri kısaltabilirsiniz. Bu maliyetler evde şarj edince çok aşağı geliyor. Daha yavaş ama daha ucuzamal oluyor. Karayolu ile seyahat ederken yüksek hızlı şarjlarla bu araçları şarj edebiliyorsunuz. Burada maliyetler biraz daha yüksek olabiliyor. Şu anda 900'e yakın yüksek hızlı şarj istasyonları mevcut. Daha yavaş şarjlardan da 3 binin üzerinde tüm Türkiye'de var. Apartman, site, AVM'lerde ticari olmayan binlerce şu anda şarj ünitesi var. Bu işin altyapısıyla ilgili olarak biz bakanlık olarak bir detek programını başlattık. Şu anda onların kurulumları devam ediyor. Bu araçlar piyaada yaygınlaştığında Türkiye'nin şarj altyapısı uygun hale gelecek.

"TOGG'UN DAĞITIMINDA TORPİL YOK"

Zaman zaman düşünmüyor değilim, sonuçta bu şirketin patronları var. Birilerine diyeceğim ki, 'Sen bir tane eksik al, birisini bana sat' demeyi düşünüyorum. Elektrikli araçların ÖTV'lerine vergilendirmelerine baktığımızda teşviği var diyebiliriz. Orada bir avantaj zaten var. Araçları özendirmek için teşvik edersiniz. Zaten bu araç 170 bin ön siparişi almış. Zaten vatandaşlar aracı almakta tereddütleri yok. Devlet bunun finanman paketini yapabilir. Yüzde 10'luk vergi diliminden bahsediyoruz. Bu vergilendirmenin sadece iç piyasaya dönük birtakım yansımaları yok. İthalata etkisini, farklı etkilerini de mutlaka değerlendirmek lazım. Bu işler yüksek çerçevede bakılması gereken işler. Bu işlere biraz daha soğukkanlı bakabilmek lazım.

"SAYIN KILIÇDAROĞLU VE AKŞENER'İ DAVET ETTİK"

Bu fabrikanın açılışında biz isterdik ki, herkes orada olsun. Gururlandıran bir tören oldu. Biz kendilerini Kılıçdaroğlu'nu da, Akşener'i de davet ettik. Ama gelmeyi tercih etmediler; hatta bu işi siyasete çekmeye çalıştılar. 'Şirketten davet bekliyoruz' dediler. Teknoloji ve Sanayi Bakanı'nın kendilerine davetini kendilerine yediremedikleri için. Kendisi sayın Hisarcıklıoğlu'nu ziyaret etmek istediğini söylemiş. Sayın Hisarcıklıoğlu 'Sayın Cumhurbaşkanı ve bakanın da burada olması gerekir' deyince, sayın Kılıçdaroğlu vazgeçmiş. Bu fabrikayı ziyaret ederken devletin Sanayi ve Teknoloji Bakanı'nın gerekli bilgilendirmeyi yapması herhalde yanlış bir iş olarak değerlendirmez.

"BU İŞİ SİYASALLAŞTIRAN BİZ DEĞİL MUHALEFET"

Bu proje başarısız olsaydı faturası kime kesilecekti? Faturasını siyaseten ben ödeyeceğim, başarı olduğunda başarıyı başkasına mal etmiş olacağım! Bu işi siyasallaştıran muhalefet. Bir insan televizyonlarda 'Hani bakanlar, başbakanlar, şirket patronları bir araya geldiler, hani nerede otomobil?' diye sorarsa iş siyasallaşmış olur. Hesabını benden soruyorsan kusura bakmayacaksın, ben de orada bulunabilirim. Dün denizdeki gazı karaya çıkarttık. Yıllardır 'Türkiye gazına kavuşacak' dedik. Hepsi bizle dalga geçmediler mi? Biz gazı çıkardık mı, çıkardık. Sayın Cumhurbaşkanımız büyük bir müjdeyi verdi mi? Bu ay gaz faturaları bedava. Ne oldu vatandaşı kandırıyor muyuz?

"EN UFAK ARIZA ÇIKSAYDI BİZİ GÖMERLERDİ"

Hiç yerin altından otomobilin çıktığı tören yapılmamış. Biz de o zaman bu araçları bilişim vadisinden yerin altından çıksın. En ufak aksilik olsa, çalışmasa bizi direk oraya gömerler. Karşımızda her işi siyasallaştıran muhalefet. Kusura bakmayın ama ağızlarının payını vermemiz gerekiyorsa vereceğiz, mücadele etmemiz gerekiyorsa edeceğiz.

"BU PROJELER SEÇİME DÖNÜK İŞLER DEĞİL"

İMECE projesi 6 sene önce başladı. TCG Anadolu 6-7 yıllık proje. Doğalgazla keşiflerimiz yıllara sari. Siz 2023 seçimlerini gündeminize alıp bu projeleri 6-7 sene önce başlattınız diyorsanız aslında bizi tebrik etmeniz lazım, vizyonerimiz. Bu projeler elbette seçim projeleri değil bunlar. Bunlar Türkiye'nin kabiliyetlerini artıracak projeler. İMECE uydusu ülkemizin güvenliği için çok stratejik bir alan. Yaptığımız her proje Türkiye'nin ihtiyacı olan Türkiye Yüzyılı'na bizi taşıyacak projeler. Bunlar peyderpey bittikçe açılışlarını gerçekleştiriyor. Bu projeler seçime dönük projeler değil. Muhalefet hiç proje üretmedi, yatırım yapmadığı için, yatırım yapanları, netice alanları garipsiyorlar. Bunlar Türkiye'nin ihtiyacı olan projeler.

"GÖRMEZDEN GELİRSENİZ GÖZDEN DÜŞERSİNİZ"

Tabii ki vatandaşımızın gündemi neyse bu gündemin içerisinde yaşayan siyasi hareketiz. Vatandaşımızın hayat pahalılığından, fiyatların artışından şikayet ettiğini biliyoruz. Bunları görmezden gelmezden gelmiyoruz. Vatandaşımızın alım gücünü yükseltmek için de gerekli tedbirleri alıyoruz. Asgari ücret, maaşlar, memur maaşlarıyla ilgili düzenlemeler, elektrikte yaptığımız indirimleri vatandaşlarımızın alım gücünü yükseltmek için yapıyoruz. Şu eleştiriyi kabul etmem 'siz bu projeleri anlatıyorsunuz vatandaşınızın derdinden haberiniz yok', hayır, asla böyle bir şey yok. Belki asgari ücretle yeni bir düzenleme olabilir. Sahada şu anda arkadaşlarımız yoğun çalışma yürütüyor. Vatandaşlarımızın sıkıntılarını asla görmezden gelmeyiz. Görmezden geldiğinizde zaten vatandaşın gönlünden düşersiniz.

"EKONOMİK MODELİMİZİ OTURTMAYA ÇALIŞIYORUZ"

Şu anda enflasyon düşüş eğilimine geçti. Buradaki enflasyonun kaynağı nereden başladı? Uluslararası konjonktürde yaşadığımız gelişmeleri kimse göz ardı edemez. Emtia fiyatındaki, enerji fiyatındaki oynaklıklar. Rusya Ukrayna savaşı. Bunların elbette ülkelerin üzerinde baskılar, etkiler var. Yüksek enflasyon oluştu tedbirleri alıyoruz, düşme eğilimine geçti. Dünyada enflasyonu görüyoruz. Biz ekonomik modelimizi oturtmaya çalışıyoruz. Yatırım, üretim, istihdam, ihracat temelli kalkınma örneğini oturtmaya çalışıyoruz. Şu anda sanayide çalışanların sayısı 6.7 milyon kişi. Yüzde 50'den fazla artırmışız. 2002 yılında organize sanayi bölgelerinde 414 bin kişi çalışıyormuş, şu anda 2,5 milyon kişi çalışıyor. Türkiye'de 2002 yılında 33 milyar dolarlık sanayi ürünü ihracatı gerçekleştirilirken şu anda 253 milyar dolarlık ihracatın 240 milyar dolarını imalat sanayi oluşturuyor. Yani üreterek satmayı başaran ülke haline geldik. Bu politikaların yansımalarını önümüzdeki dönem alacağız.