Avrupa pazarı konusunda ucuz işçiliği ve maliyet avantajıyla dikkat çeken Türkiye, yakınlığı nedeniyle de Çin'in önüne geçerek Avrupa'nın en büyük tedarikçi olma potansiyelini barındırıyor. Türk ambalaj devi olan ve globalde zirveye çıkmak için yeni yatırımlara odaklanan Sarten'in Yönetim Kurulu Başkanı Zeki Sarıbekir de bu duruma dikkat çekerek, Türk şirketlere acilen ellerine çantalarını alarak Avrupa'daki fırsatları kovalama çağırısında bulundu. Sarıbekir, "Daha önce 'Avrupa'daki enflasyon ve resesyon Türkiye'ye yarar' demiştim. 'Nasıl yarar?' diyorlar. Aynı durumu 2010-2011'de de gördük. Enflasyonist dönemlerde herkes bir durur ve maliyetlerini nasıl indireceğine bakar. Burada akla gelen ilk Çin olur. Ancak Türkiye, Avrupa'ya daha yakın. Yani şu anda ambalaj ve tekstil sektörlerimiz başta olmak üzere ikame ürünü yapan herkesin ellerine çantalarını alıp Avrupa'ya gitmeleri lazım. Çünkü bu dönemde Avrupa'da bütün alıcılar, alternatif tedarikçi arıyor. Bu bir fırsattır. Zorlu zamanlarda anlaştığınız firmalarla, bu dönem bitince en az 10 yıl daha çalışabilirsiniz. Şu anda Avrupa'da çok büyük bir fırsat var" dedi. Türkiye'de ambalaj sektörünün üretiminin yüzde 70'inin Avrupa'ya satıldığını belirten Sarıbekir, "Ancak Türkiye, Avrupa'nın ambalaj ihtiyacının yüzde 10'unu karşılayabiliyor. Bu da büyük potansiyelin çok güzel bir göstergesi" dedi.
DÜNYA LİDERLİĞİ
Türkiye'de ve dünyanın farklı noktalarında 21 fabrikasında ambalaj üreten Sarten de Avrupa'da yeni yatırımlar için yer arayışına girdi. Dünya çapında 3 binden fazla kişiye istihdam sağladıklarını belirten Zeki Sarıbekir, "Sarten olarak global anlamda bilinirliğe ve üretim gücüne sahibiz. Dünyada kullanılan her 10 sprey kutusundan biri bizim fabrikalarımızda üretiliyor. Benzer bir durumu da kavanoz kapağında yakalamak üzereyiz. Hedeflerimiz doğrultusunda yatırımlarımızı sürdürüyoruz. Geçen yıl Bulgaristan'a 52 milyon Euro'luk yatırım yapmıştık. Şimdi ise Hollanda'da 50 milyon Euro'luk yatırım planlıyoruz" dedi.
800 MİLYON DOLARLIK CİRO
Fabrikalarının Türkiye'de Adana, Balıkesir, Çorlu, Kocaeli, Bursa, Manisa, İstanbul, Tekirdağ, yurtdışında ise Bulgaristan, Rusya, Romanya, Sırbistan ve Hollanda'da faaliyet gösterdiğini belirten Zeki Sarıbekir, şirketlerinin yıllık cirosunun 120 milyon doları yurtdışından, 650 milyon doları da yurtiçinden olmak üzere toplam 800 milyon dolara ulaştığını söyledi. Hollanda'da yeni yatırım için yer aradıklarını ifade eden Zeki Sarıbekir, "Hollanda'daki fabrikamıza hammaddemiz deniz yoluyla geliyor. Eğer fabrikamıza yakın bir yer bulursak gıda alanına da üretim yapabiliriz. Şu anda sadece aerosol kutusu üretiyoruz. Çünkü bulunduğumuz bölge ve hitap ettiğimiz pazar ciddi bir potansiyel barındırıyor" diye konuştu.
EN ÇOK RUSYA TESİSİ ÇALIŞIYOR
Rusya ile Ukrayna arasında başlayan savaşın ardından ticarette gerilemelerin yaşandığını da dile getiren Sarıbekir, "Rusya'da Nevinnomyssk'teki fabrikamız çalışıyor. Orası şu anda en iyi çalışan fabrikalarımız arasında yer alıyor" dedi.
DÜNYANIN İHTİYACINI KARŞILIYOR
"Dünyada ihtiyaç olan bir ürünün toplam kapasite içinde yüzde 10'unu üretiyorsanız büyük ve piyasayı kontrol edebilen bir firma olursunuz" diyen Zeki Sarıbekir, şunları söyledi: "Şu anda dünyada 7 milyar adet sprey kutusu kullanılıyor. Türkiye olarak 850 milyonunu yani yüzde 12'sini biz üretiyoruz. Sprey kutusu konusunda Tekirdağ Çerkezköy'e üç tane daha yeni hat yatırımı yapıyoruz ve müşterilerimiz de hazır. Dünyanın ihtiyacının yüzde 15'ini bir Türk firması olarak biz karşılamış olacağız. Kavanoz kapağında da benzer bir hedefimiz var. Dünya pazarı 25 milyar adet. Biz şu an 1 milyar 600 milyonunu üretiyoruz. Yüzde 8-9 olan pazar payımızı yüzde 10'a çıkaracağız. Dünyaya 2.5 milyar adet kavanoz kapağı satacağız. "