Özgül ÖZTÜRK
Hazır giyimden, ayakkabıya Türkiye’nin önemli markaları yurtdışında mağazalaşma atağına geçti. Türk markalarının geçen yıl 650 mağaza açtıkları yurtdışındaki büyüme stratejilerini bu yıl da sürüyor. Türk şirketleri, 2018’de 3 bin 150 mağazaya ulaştı.Yılsonuna kadar bu sayının 4 bine ulaşmayı bekleniyor. Aralarında Mavi, İnci, Damat, Tween, Desa, Elle, Koton, LC Waikiki, Kiğılı, Penti ve Avva’nın da bulunduğu 100 marka 108 ülkede Türk bayrağını temsil ediyor. 80’li yıllardan beri dünya markaları için yaptığı üretimle global pazarda önemli rol oynayan Desa, 1900 kişilik ekibiyle ülke ekonomi için üretmeye devam ediyor.
İTALYAN SOSYETESİNİ HEDEFLİYOR
Türkiye’deki 131 mağazası ve 17 ülkedeki 180 satış noktasıyla 2017’de 207,4 milyon TL’lik bir ciroya ulaşan marka, son olarak tasarımları ve koleksiyonlarıyla modanın kalbinin attığı İtalya’da yeni butiğini açtı. Mağaza, dünyaca ünlü iş insanlarının, jet sosyetenin alışveriş durağı olarak tanınan Porto Cervo’da, Roberto Cavalli, Missoni, Tod’s gibi lüks markaların yer aldığı bölgede açıldı. Küresel pazardaki yolculuğuna ışık hızıyla devam eden Damat ve Tween’in sahibi Orka Holding, dünyada yeni akım markalar arasında ilk üç-dört marka arasına girmeyi başardı.
BU YIL 500 KİŞİYİ İŞE ALACAK
“Üzerimizde güneş batmıyor. Gün bizim için Avustralya’da başlıyor, Brezilya’da bitiyor” diyen Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu şunları kaydetti: “Geçen yılı Türkiye’de 210 ve yurtdışında 160 olmak üzere toplamda 370 mağazayla kapatmıştık. Bu yıl hedefimiz; yurtiçinde 230, yurtdışında 200 olmak üzere toplamda 430 mağazaya ulaşmak.” Markanın bu yılki hedefleri arasında Giresun fabrikasının kapasitesini artırıp 500 kişiyi daha işe almak ve ihracatını yüzde 70 artırmak da yer alıyor.
Mısır’a 13 mağaza açacak
Yurtiçinde 96 mağaza ve 80 corner’la hizmet veren İnci Deri de yurtdışında 4 ülkede 7 mağazasıyla faaliyet gösteriyor. Türkmenistan, Kıbrıs ve Romanya’dan sonra temmuz ayında Mısır’da iki mağaza açan firma, şu sıralar bu ülkedeki üçüncü mağazasının dekorasyonunu sürdürüyor. Mısır’da 13 iş ortağıyla 13 mağazaya ulaşmayı planladıklarını aktaran İnci Deri Yönetim Kurulu Başkanı Ali Murat Kızıltaş, “Aynı grupla başta BAE olmak üzere üç MENA ülkesini de değerlendirmeye aldık. 4 yıl içerisinde yurtiçi ve yurtdışı cirolarımızın eşitleyeceğiz” ifadelerini kullandı.
Yılda 1 milyon yeni müşteri kazanıyor
Türkiye’nin öncü jean ve hazır giyim markası Mavi, 2018’in ilk yarısında konsolide gelirlerini 1 milyar 62 milyon TL’ye çıkardı. Her sene 1 milyondan fazla yeni müşteri kazanan marka, Türkiye’de 3.450, yurtdışında 362 kişiye istihdam sağlıyor. Mavi CEO’su Cüneyt Yavuz, “ Yılın ilk yarısında Türkiye’de 7, yurtdışında ise 1 mağaza açtık. Türkiye’deki mağaza sayımız 368’e çıkarken, global mağaza sayımız da 428’e ulaştı” dedi.