Türk fındığı şimdi de Kuzey Afrika yolunda

Dünyanın en büyük fındık üreticisi olan Türkiye, bu yıl da hedef pazarlarını genişletecek. Bu yıl Türk fındığının tanıtım çalışmalarına hız veren ihracatçılar, ABD ve Rusya’dan sonra Kuzey Afrika’da da tanıtım atağına geçti.   

Türk fındığı bu yıl dünyada daha güçlü tanıtılacak. İstanbul Fındık ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İFMİB), Türkiye Tanıtım Grubu’nun (TTG) desteğiyle ABD ve Rusya’dan sonra, Kuzey Afrika ülkelerinde de tanıtım faaliyetlerine başlıyor. Tanıtım projesine, Kuzey Afrika ülkelerinden Tunus ve Cezayir’de başlandı. Birliğin ihracatını bu yıl 1 milyar doların üzerine çıkarmayı hedefleyen İFMİB Yönetim Kurulu Başkanı Ali Haydar Gören ve yönetim kurulu üyeleri, Kuzey Afrika ülkeleriyle ilgili ön bilgi almak için Fındık Tanıtım Grubu kurucularından, Eski Tunus Büyükelçisi Ömer Faruk Doğan’la bir araya geldi.

İHRACATI ARTIRACAK 

Türk fındığını tanıtım çalışmalarına ağırlık vereceklerini kaydeden İFMİB Başkanı Gören, “Yeniden aynı heyecanla çok daha ileri noktalara ihracatımızı taşımak için öncelikli hedef pazarlarımıza yönelik fındık tanıtım projelerine başladık” dedi. Hedef pazarlardan Cezayir’le Tunus’a yapılan ihracattan bahseden Gören, “2019’da Cezayir’e yaklaşık 4, Tunus’a ise 5.5 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdik. Bu ülkelerdeki ihracat potansiyelini gördüğümüz için bu ülkelere yönelmeye karar verdik” ifadelerini kullandı.  

ORDU’DA 600 ÖRNEK BAHÇE OLUŞTURDULAR

Bu arada Ordu’da kurulan fındık timleri, Kasım 2019’dan bu yana 600 örnek fındık bahçesi oluşturdu. ‘Fındıkta Örnek Uygulama Timleri Sahada Projesi’ kapsamında kurulan 35 fındık timi, verim ve kalitenin artırılması amacıyla çalışmalarını sürdürüyor. Ordu Tarım ve Orman Müdürü Kemal Yılmaz, projeyle dekara verimin 250-300 kilograma çıkarılacağını belirtti. Yılmaz, fındık timlerinin geçen kasımda sahaya indiğini dile getirerek, “600 örnek fındık bahçesi oluşturmayı başardılar. Hedefimiz 670 mahallede üçer olmak üzere toplamda 2 bin 10 örnek bahçe oluşturmak” diye konuştu.  

TUNUS VE CEZAYİR YENİ FIRSATLARA KAPI AÇACAK

Kuzey Afrika’nın toplam 200 milyon nüfusuyla büyük bir pazar olduğunu vurgulayan eski Tunus Büyükelçisi Ömer Faruk Doğan, bu bölgelerdeki Türkiye’ye yönelik pozitif algının Türk fındığının buradaki yerini güçlendirmek için ihracatçılara kolaylık sağlayacağını kaydetti. Kuzey Afrika ülkelerinin beslenme alışkanlıklarında fındık ve kuru meyvenin önemli yer tuttuğuna değinen Doğan, “Fas, Cezayir, Tunus, Libya ve Mısır’ın kendi aralarında gümrük birliği var. Bu durum bize bir ülkeden diğer ülkelere rahatlıkla erişme fırsatı sunuyor. Kuzey Afrika’da kendimizi doğru anlatıp tanıtabilirsek, burada güçlü bir Türk fındığı algısı oluşturabilir ve ihracatı artırabiliriz” değerlendirmesinde bulundu.

İŞLENEREK PİYASAYA SÜRÜLSÜN

Fiskobirlik Yönetim Kurulu Başkanı Lütfi Bayraktar da, “TMO elindeki fındığı FİSKOBİRLİK tesislerini kullanarak, kendisi veya FİSKOBİRLİK aracılığıyla işleyerek piyasaya sürmeli” dedi. Tesislerini TMO’nun kullanımına sunmaya hazır olduklarını anlatan Lütfi Bayraktar, “Tarım ve Orman Bakanımız ve ilgili kuruluşlarla görüşerek kendilerine ileteceğiz” dedi.