1
2004 yılında Büyükşehir yasasıyla ilk kez İstanbul ve Kocaeli’nin hizmet sınırları tüm il sınırlarını kapsadı. Böylece adı büyük kendisi küçük İzmit Büyükşehir’den tüm kente hizmet vermeye başlayan Kocaeli Büyükşehir Belediyesi kuruldu. Kocaeli’nin hizmet alanı 32 kilometrekareden 3 bin 505 kilometrekareye çıktı. Hizmet ağı 110 kat genişledi. Nüfusu yüzde 600 arttı. 2008 yılındaki yeni bir düzenlemeyle de 44 belde belediyesi kapatıldı. Kocaeli Büyükşehir Belediyesi ve 12 ilçe belediyesiyle hizmete devam edilmeye başlandı. Bu sistemin en büyük avantajı hizmetin ve yetkinin tek elden toplanması oldu. İl Sınırlarında Büyükşehir Belediye Modeli, Kocaeli için büyük bir reform oldu. Kocaeli’nde bugünkü büyük değişim, işte bu büyük reformun beraberinde geldi. Ekonomisi şaha kalkmış ülkenin sanayi üretiminin yüzde 13’ünü ve İstanbul’un ardından en çok ihracatını sağlayan Kocaeli, Marmara’nın örnek kenti ünvanını aldı. Kocaeli, bugüne kadar vizyon bir çizgide ulaşım hamleleri yaptı. D-100, D-130 ve Tem Otoyolu tünel, köprülü kavşak, şehir merkezleri de duble yollarla kuşatıldı.
Ulaşımda iyi bir altyapı hazırlayan Büyükşehir, kentin 50 ve 100 yıllık süreçte izleyeceği yatırım rotasını Ulaşım Master Planı’nda topladı.
ULAŞIM MASTER PLANI
Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’nin 2023 vizyonu çerçevesinde iki yıl süren çalışmalarla geniş bir envanter oluşturuldu. Artan nüfusa ve araç sayısına da paralel olarak büyüyecek trafik sorununa ana hatlarıyla çözüm önerileri planlandı. Ulaşım Ana Planı, “Ana Karayolu Projeleri, Karayolu İyileştirme Projeleri, Bölgesel Yol Ağı ve Kavşak Projeleri, Toplu Taşıma Sistemlerinin Yapılandırılması, Kent Merkezi Yayalaştırma ve Bisiklet Yolu Projeleri’yle Otopark Düzenlemeleri” adıyla 6 ana başlıkta toplandı. Büyükşehir Belediyesi planın önemli ayağı ve hafif raylı sistem yatırımlarının ilki olan tramvay için düğmeye bastı.
ÖNCE HALKOYLAMASI YAPILDI
Kocaeli Büyükşehir Belediyesi, tramvayı sağlam temeller üzerine oturtabilmek için her aşamasını halkla birlikte bir program dahilinde gerçekleştirdi. Öncelikle tramvayın bir örneğini kent merkezinde sergileyerek bir bilinç oluşturulmaya çalışıldı. Tramvayın şekli, ismi ve rengi internet ortamı üzerinden halk oylamasına açıldı. Oylamada, tramvayın adı Akçaray, rengi ise turkuaz olarak belirlendi.
14 KM’LİK ÇİFT YÖNLÜ GÜZERGAH
Tramvay projesinde sonraki aşama ise güzergah oldu. Belediye’nin kendi imkanlarıyla finanse ettiği tramvay projesinin güzergahı için yolcu talebi, diğer ulaşım sistemleriyle entegrasyonun sağlanması ve inşaat maliyeti gibi konular dikkate alındı. İzmit merkezde yaklaşık dokuz aylık bir fizibilite çalışması yapıldı. 10 ayrı alternatif arasından en uygun olan güzergah
HEPSİNİ HALK SEÇTİ
Tramvayın şekli, ismi ve rengi internet üzerinden halk oylamasına açıldı. Kocaeli halkı, tranvayın adının Kocael'nin kurucusu olan Akçakoca'dan gelen Akçaray, renginin ise turkuaz olmasına karar verdi.
OTOGARLA SEKAPARK'I BAĞLAYACAK
Tramvay, Otogar-Yahya Kaptan, Kaymakamlık-N. Kemal Lisesi-Doğu Kışla, Valilik, Fuar, Yeni Cuma-Fevziye Camii-Gar-Sekapark olmak üzere 14 kilometrelik 11 istasyondan oluşuyor.
Tüm planlamalar titizlikle hazırlandı
Üç aşamalı ihale sürecinden geçirilen Akçaray Tramvayı'nın ilk adımı avan ve uygulama projelerinin hazırlanması oldu.
Bu projeyle birlikte tramvayın tüm uygulama alanları kapsamlı bir çalışmayla belirlendi. Büyükşehir Belediyesi, tüm aşamaları tamamlayarak, işin seyrini belirleyecek net bir harita oluşturdu.
Akçaray’ın hat yapım ihalesi ve 12 adetten oluşan araç alımı ihalesi arka arkaya gerçekleştirildi. Hat yapım ihalesini kazanan firma İzmit Otogarı’nın arkasında hattın başlangıç noktasına şantiyesini kurdu. Sahada bu çalışmalar sürerken Büyükşehir Belediyesi, 12 adet araç alımı ihalesini kazanan Bursalı yerli firmayla masaya oturdu. Tramvayı Kocaeli’ye getirecek olan sözleşmeye imza attı.
GÜNDE 16 BİN YOLCU TAŞINACAK
Bursalı yüklenici firma tarafından üretimi sağlanacak tramvay araçlarının uzunluğu 32 metre, genişliği 2,65 metre ve yüksekliği 3,30 metre olarak belirlendi. Her iki yöne doğru makinist odası bulunan tramvaylarda maksimum hız 70 kilometre, ortalama hız ise yer yer 20 kilometre olacak. Sefer sıklığının ise 6 dakika olduğu ifade edilen tramvaylarla günde 16 bin yolcunun taşınması hedefleniyor. Tramvayların hareket kabiliyetlerinin yüksek olması noktasında 5 vagondan oluşacak. 300 yolcuyu aynı anda taşıyabilecek tramvayın 4 çiftli ve 2 tekli kapısı bulunacak. İhaleyi kazanan yüklenici firma, 12’nci ayda bir, 14’üncü ayda iki, 15’inci,16’ncı ve 17’nci aylarda 3’er adet olmak üzere toplamda 12 adet tramvayı Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’ne teslim edecek.
2017’DE YOLCU TAŞIYACAK
Hattın temel atma töreni de geçtiğimiz günlerde Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık, Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanı İbrahim Karaosmanoğlu ve kentin dinamikleriyle birlikte gerçekleştirildi. Kocaeli Şehirlerarası Otobüs Terminali arkasından başlayan tramvay hattının garaj inşaatı da aynı alanda başlatıldı. Tramvay Raylı Sistem Ana Hattı, toplam 11 adet istasyon ile yaklaşık 30 bin metrekarelik depo sahası, atölye binası ve bağlantı hattından oluşuyor. Tramvay hattının 2017 yılında yolcu taşımacılığına başlaması hedefleniyor.
K@BİN KURULDU
Kocaeli Büyükşehir Belediyesi, ilk aşamada tramvay projesinin tüm detaylarının anlatılacağı Kocaeli Bilgilendirme Noktası(K@BİN)’nın da yapımını tamamladı. İnteraktif müzeciliğin de önemli örneklerinden biri olan K@BİN, tramvay aracı alımı imza töreniyle birlikte hizmete girdi. K@BİN içerisinde Kocaeli’nin değişik yerlerinden fotoğraflanmış kareler, trafik simülasyonları, çocuk oyunları gibi birçok interaktif uygulama Kocaelili ziyaretçilerini bekliyor.
ÜÇ AYRI HATTA METRO PROJESİ
Ulaşım Master Planı’nın parçalarını bir bir uygulamaya koyan Kocaeli Büyükşehir Belediyesi, üç ayrı metro hattını daha devreye almayı planlıyor. Henüz proje aşamasında olan birinci metro hattı; Gebze OSB, Darıca ve kuzeydeki yerleşimlerden Gebze Marmaray istasyonuna, ikinci hat Körfez ilçeden Cengiz Topel Havaalanına, üçüncü hat ise İzmit’ten Kocaeli Üniversitesi Umuttepe Kampüsü’ne bağlantı sağlayacak.
YÜZDE YÜZ YERLİ FİRMA
12 araç alım sözleşmesi Kocaeli Büyükşehir Belediyesi'yle Bursalı Durmazlar firması arasında imzalandı. Araçlar yüzde yüz yerli üretim olacak.
Şehir Hastanesi’ne de tramvay
Tamamlandığında ulaşımı noktasında büyük bir ihtiyacın doğacağı, yapımı Cephanelik bölgesinde devam eden Şehir Hastanesi’ne tramvayla da ulaşım sağlanması planlanıyor. Tramvayın mevcut etabı üzerinden bağlantı hattıyla Şehir Hastanesi’ne de ulaşım sağlanacak.