Tüketici en çok bankalardan şikayetçi

Geçen yıl, Türkiye genelinde Tüketici Hakem Heyetlerine yapılan şikayetlerin yüzde 82'si bankacılık işlemleriyle ilgili oldu. Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Şahin: ''Vatandaş en çok bankacılıktan şikayetçi oluyor. Bu konuda vatandaşın bu sorunlarının dikkate alınması gerekiyor''

Geçen yıl Türkiye genelinde Tüketici Hakem Heyetlerine yapılan 2 milyondan fazla şikayetin yaklaşık yüzde 82'si, bankacılık işlemleriyle ilgili oldu. 

AA muhabirinin, Tüketiciler Birliği yetkililerinden aldığı bilgiye göre, vatandaşların son yıllarda tüketici hakları konusunda bilinçlenmesine karşılık, 2015'te bir önceki yıla göre başvuru sayısında düşüş gerçekleşti. 

Buna göre, 2014'te ülke genelindeki Tüketici Hakem Heyetlerine 2 milyon 201 bin 660 şikayet yapılırken, bunların yüzde 90'ı bankacılık işlemleriyle ilgili sıkıntılardan kaynaklandı. Geçen yıl ise başvuru sayısı 2 milyon 100 bin 88'e geriledi. Bu başvuruların da yüzde 82'si de yine bankacılık işlemlerinden oluştu. 

Bu kapsamda, geçen yıl, bankacılık işlemleriyle ilgili 1 milyon 725 bin 296, ayıplı mal ve hizmetlerle ilgili 258 bin 925, mesafeli sözleşmelerle ilgili 42 bin 317, abonelik sözleşmeleriyle 36 bin 713, kapıdan satışlarla ilgili ise 19 bin 339 şikayet yapıldı. Diğer alanlarda da 17 bin 498 şikayet gerçekleşti. 

- "Alacakları için başvurmayan tüketici çok" 

Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mahmut Şahin, Türkiye çapında bir önceki yıla göre başvuru sayısında yaşanan düşüşün, BDDK’nın 3 Ekim 2014'te yürürlüğe koyduğu "finansal tüketicilerden alınacak ücretlere" ilişkin yönetmelikten kaynaklandığını kaydetti.

Şahin, yönetmelikle, geriye dönük 10 senelik dosya, kredi kartı aidatı, hesap işletim ücreti, ipotek, ipotek fek ve ekspertiz ücretlerine itiraz edebildiğini belirterek, "Ancak, tüketiciler bu tarihten sonrası için başvuru yapamadılar. Dolayısıyla önceki senelerdeki şikayet sayısına göre bir azalma oldu. Buna rağmen hala geriye dönük 10 senelik alacakları için başvurmayan tüketici sayısı da azımsanmayacak kadar çok" dedi. 

Bu durumun başka nedenlerinin de bulunduğunu anlatan Şahin, "Hakem heyetlerindeki görevlilerin başvuru almamak için azami gayret sarf etmesi de bu sonuca etki etmiştir. Bu durum, haksızlık ve yanlışlıklarda bir azalma olarak okunmamalıdır. Bazı Hakem heyetleri bir çok müracaatı, 'Bu konu henüz netleşmedi. Bakanlıktan yazı bekliyoruz. Yargıtay bugün yarın karar verecek. Eğer karşı taraf itiraz ederse bir de avukatlık ücreti ödersiniz' gibi sözlerle tüketiciyi kapıdan geri çevirmektedirler" diye konuştu. 

Şahin, bankacılık sektörüne dönük şikayetlerin açık ara önde olmasında basın yayın organlarında bu konunun çok işlenmiş olmasının büyük payı olduğunu da dile getirdi. 

Kendilerine yapılan şikayetlerin de büyük çoğunluğunun bankacılıkla ilgili olduğunu kaydeden Şahin, "Bankacılıkla ilgili 2 bin 276, GSM şirketleriyle ilgili 156, mesafeli sözleşmelerle ilgili de 212 şikayet oldu. Diğer alanlarla da ilgili şikayetler var. Ancak, görüldüğü gibi vatandaş en çok bankacılıktan şikayetçi oluyor. Bu konuda vatandaşın bu sorunlarının dikkate alınması gerekiyor" ifadelerini kullandı. AA