Taksiciler tarifeyi aplikasyonla deliyor

İstanbul'da devrede olan inDrive aplikasyonunu kullanan bazı taksiciler, ücreti kendileri belirliyor. Uzmanlar taksimetre ücretini aşan para istenmesinin hukuka aykırı olduğunu belirterek çözüm istiyor.

İstanbul'da yolcu ve mesafe seçtikleri gerekçesiyle sıkça şikayet konusu olan taksiciler, megakentte bir süredir kullanılan aplikasyon nedeniyle "ücreti" de kendileri belirlemeye başladı. Ücretin taksiciler tarafından belirlendiği yöntem ise hızlı taksi bulmak isteyenlerin tercih ettiği uygulamalardan olan "inDrive"da yaşanıyor. Bu uygulama ile yolcular, uygulamaya taksiye bineceği ve gideceği yeri yazıyor. Ücret, taksimetre üzerinden otomatik hesaplanıyor. Ancak, uygulamayı kullanan bazı taksiciler bu rakamın çok üzerinde teklif sunuyor. Yolcunun kabul etmesi durumunda taksi yolcuya gidiyor.

ÜÇ AYRI TEKLİF GELDİ

AA ekibi yaklaşık bir yıl önce Türkiye'de taksiciler tarafından kullanılmaya başlanan bu uygulamayı deneyimledi. Cep telefonuna indirilen uygulama üzerinden Çağlayan'dan Ümraniye'ye gitmek için istek yapıldı. Uygulama, gidilecek mesafeyi 220 lira olarak hesapladı. Kısa süre içinde taksicilerden 286, 300 ve 320 liralık üç ayrı teklif ulaştı. Sohbet kısmından makbuz kesme şartını kabul eden ilk sürücü, 8 dakikada belirtilen noktaya geldi.

LİSANSSIZ UYGULAMA

Uzmanlar şu an 3 binin üzerinde taksinin kullandığı uygulamaya henüz İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve yetkili kurumların lisans vermediği ve uygulama üzerinden yapılan pazarlığın da yasal olmadığını ifade etti. Tüketici Konfederasyonu Başkanı Aydın Ağaoğlu, aplikasyonda hareket noktasıyla gidilecek yerin ve haliyle fiyatın da belli olduğunu belirterek, fazladan istenen ücretin hukuka aykırı olduğunu söyledi. Ağaoğlu, tarifelerin ulaşım koordinasyon merkezleri tarafından belirlendiğini dile getirerek, "Yani onun bir tavanı, bir tarifesi vardır. Bunun dışında kimse kafasına göre ücret alamaz. 'Komisyon alıyorum' diyorsa aplikasyonu uygulayan, iş bulduğu taksiciden almalı" dedi.

KORSAN TAKSİCİLİĞE YOL AÇAR

Uygulamanın denetlenmesi gerektiğine, aksi halde korsan taksiciliğe de yol açabileceğine dikkati çeken Avukat Gökhan Ahi "Çünkü sistemin içerisine her ne kadar ruhsatlı, plakalı taksileri alsalar da sizin bunu bilme şansınız yok. Dolayısıyla sarı taksi olup, ama aslında klonlanmış bir plaka da olabilir veya hiç taksi ruhsatı olmadan herhangi bir renkteki bir araç da olabilir" dedi.

HUKUKA AYKIRI BİR UYGULAMA

Bilişim hukuku uzmanı avukat Gökhan Ahi taksi uygulamaları hem yolcu hem de taksici için birtakım avantajlar sağlasa da taksimetre ücretinden fazla ücret talep edilmesinin hukuka aykırı olduğunu söyledi. Ahi, "Taksimetrenin ücretlendirdiği sistemden memnun kaldıysanız, taksici size çok yardımcı olduysa bahşiş bırakabilirsiniz, bunda herhangi bir problem yok. Ama daha yolcu alınmadan en yüksek parayı verene gidilmesi, büyük bir haksız rekabet ve hukuka aykırılık durumu yaratıyor. Çünkü taksicilik bir kamu hizmeti ve eşit bir şekilde hizmet vermek zorunda. Burada bu eşitlik de bozuluyor. Çünkü parası olan taksiden daha çok yararlanıyor. Parası olmayan, yani taksimetre dışında para vermek istemeyenin taksiden yararlanamadığı bir durum ortaya çıkıyor. Bu kesinlikle hukuka aykırı bir uygulama."