Mücevher İhracatçıları Birliği (MİB), değer bazında mücevher ihracatının kasımda geçen yılın aynı ayına göre yüzde 60,2 gerileyerek 207,1 milyon dolara indiğini bildirdi.
MİB tarafından yapılan açıklamaya göre, 2015'in kasım ayında mücevher sektörünün ihracatı, değer bazında geçen yılın aynı ayına kıyasla yüzde 60,2 azalarak 207 milyon 73 bin 499 dolara geriledi. Bu rakam geçen yılın kasım ayında 519 milyon 559 bin 769 dolar düzeyindeydi.
Mücevher sektörü ihracatına miktar bazında bakıldığında ise geçen yılın kasım ayında 157 bin 697 kilo olan ürün ihracatı rakamının, bu yılın aynı döneminde yüzde 129,1 artarak 361 bin 255 kiloya ulaştığı görüldü.
Sektörün 2015'in ocak-kasım dönemindeki ihracatı, geçen yılın aynı dönemine kıyasla miktar bazında yüzde 29,9 arttı ve 3 milyon 350 bin 901 kiloya yükseldi. Geçen yılın 11 ayında değer bazında 2 milyar 713 milyon 985 bin 73 dolar olan mücevher ihracatı, yüzde 10,1 azalarak bu yılın aynı döneminde 2 milyar 440 milyon 642 bin 996 dolara geriledi.
Bu yılın 11 ayında, sektörün ihracatında en büyük payı "altından mamul mücevher" alırken, farklı altın ayarları kullanılarak üretilen mücevherci eşyasının ihracattaki payı ise yükseldi.
Pırlantalı altın ve gümüşten mamul mücevherci eşyası ihracatında kısmen gerileme gözlenirken, işlenmemiş ve yarı işlenmiş ürünler ile bijuteri kalemlerinde artış yaşandı.
Öte yandan ihraç edilen mal niteliğinin değişim gösterdiği ve daha ucuz ürünlerin tercih edildiği görüldü.
"Uzakdoğu pazarına dönük daha agresif olacağız"
Açıklamada görüşlerine yer verilen MİB Başkanı Ayhan Güner, koşullar her ne olursa olsun alternatif pazarlar geliştirileceğini, konjonktürün ihracata uygun hale gelmesi halinde hazırlıklı olunacağını ifade etti.
Türkiye'nin en önemli pazarlarının küresel gerginliklere ve ekonomik krizlere sahne olduğunu belirten Güner, önemli pazarlarda yaşanan bu durumun ihracata önemli darbe vurduğunu dile getirdi.
Güner, Rusya'da yaşanan ekonomik krizin ardından gerileyen ihracatın iyice durma noktasına geldiğine işaret ederek, şunları kaydetti:
"İnsanlar sürekli savaşları, ekonomik krizleri, terör saldırılarını, küresel gerginliği konuşurken mücevher gibi mutluluk yansıtan ürünleri almıyor. Gelecek kaygısı burada öne çıkıyor ancak bir yandan da bu sektörün istihdam ettiği insanları düşünmek zorundayız. Çevremizde en iyi iş yaptığımız pazarları teker teker kaybettik. Yılmadık, şu anda Hong Kong gibi bir dev, ihracat yaptığımız pazarlarda ilk 4'e yükseldi. Önümüzdeki dönemde Uzakdoğu pazarına dönük daha agresif olacağız. Uzakdoğu pazarı, Rusya pazarının kayıplarını telafi edemese de önemli ölçüde hafifletecek kapasiteye sahip."
Bu yılın 11 ayında en çok ihracat yapılan ülkelerin sıralamasında önemli bir değişiklik olmadığını vurgulayan Güner, mücevher ihracatında nispeten istikrarlı bir tablonun oluşmaya başladığına dikkati çekti. (AA)