ŞENAY BÜYÜKKÖŞDERE
Koç Grubu’nun tüketici elektroniği şirketi Arçelik A.Ş. geçtiğimiz günlerde dış pazarlardaki büyümesini Hindistan atağıyla taçlandırdı. 1.3 milyonluk nüfusuyla dünyanın yükselen pazarları arasında gösterilen ülkeye güçlü bir ortakla giriş yapan Arçelik, böylece tarihi İpek Yolu’nu ‘Beko Yolu’ yapma stratejisi doğrultusunda ciddi bir adım daha atmış oldu. Ülkenin en büyük şirketler grubu Tata bünyesindeki Voltas ile Hindistan’da yeni bir şirket kurarak, üretime başlamayı planlayan şirket, burada 10 yıl içinde 1 milyar doları aşkın ciroya ulaşmayı hedefliyor. Dış pazarlarda atağını sürdüren Arçelik, diğer yandan iç piyasada da ciddi bir dönüşüm süreci içerisinde. Arçelik Türkiye Genel Müdürü Can Dinçer, değişen tüketiciye, değişen mağaza konseptiyle cevap verdiklerini, bu yeni konseptle tüketiciye kendini ‘evinin salonunda gibi’ hissettirmek istediklerini söylüyor.
ARAŞTIRMACI TÜKETTİ
Perakende sektörü son dönemde sürekli ‘değişen tüketici’den bahsediyor.. Nedir bu değişen tüketici dedikleri?
Dünyada da Türkiye’de de tüketici profili değişiyor. Araştırmalarımıza göre Türkiye’deki tüketicilerin yüzde 50-55’i internetten araştırma yapıp, mağazaya geliyor. Alışverişini de mağaza veya internetten tamamlıyor. Hesaplarımıza göre bu oran 2022 yılında yüzde 80’e kadar çıkacak. Yani artık tüketici çok daha bilinçli, çok daha fazla araştırmacı.
Cirosu ikiye katlanacakn Peki hedefiniz nedir bu yeni formatla?
Bizim hedefimiz şu. Biz global anlamda dünyanın en büyük 250 perakendecisi arasına girmek istiyoruz. İddiamız çok büyük. Bu, Arçelik’in Türkiye cirosunu ikiye katlamak demek. Bu yılı yaklaşık 7 milyar TL ile tamamlamayı, 5 yılın sonunda 14 milyar TL ciroya ulaşmayı hedefliyoruz.
Pazar payı 3.5 puan arttı
Pazar payınız arttı mı?
4 markamız var. Arçelik, Beko, Grundig ve Altus. Arçelik'in başı çektiği bu dört markada şubat sonu itibarıyla toplam pazar payımız yüzde 53.5 oldu. Geçen yıl bu rakam 50 idi. 3.5 puan artş var.
Perakende devlerine armağanımız
Dünyada perakende sektörü nereye gidiyor?
Geçenlerde Amsterdam’da bir konferanstaydım. Oraya değeri 3 milyar doları bulan dünyanın en büyük perakendecilerinden biri geldi. Söze, "bizim Amerikalı perakendeciler olarak insanlığı keşfetmemiz lazım' diye başladı. Onun insanlığı keşfetmek diye bahsettiği şey aslında bizim dedelerimizin, babalarımızın yıllardır yaptığı esnaflık. "Biz tüketiciye istediklerini veremiyoruz, sadece ürün fiyat gösteriyoruz" dedi. Yapmak istedikleri her şeyi aslında biz toplum olarak yıllardır yapıyoruz. En güçlü olduğumuz konu bu. Sonra kendisini Türkiye’ye davet ettim. Mutlaka gelmek istediğini söyledi. Ben bu anlamda yeni konseptimizin Türk perakendeceliğinin dünyaya vereceği bir armağan olacağını düşünüyorum. Perakende devlerine armağanımız olacak bu format.
Michelin yıldızlı şefler ve teknoloji guruları gelecek
Toplam kaç mağaza dönüşecek?
Bu yıl 30'u 1.000 metrekarenin üzerinde olmak üzere 200’e yakın mağaza açacağız. Mevcut 3 bine yakın mağazamız da 5 yılda dönüşecek. En iyi cadde ve AVM’lerde flagship mağazalarımız olacak. Buralarda teknoloji gurularını, Michelin yıldızlı şefleri ağırlayacağız.
Mağazalarımızda bir ev ortamı yarattık. Misafirlerimiz her şeyi özgürce denesin istiyoruz.
Müşteri sayısı 120'den 200 milyona çıkacak
Dünyada internet alışverişlerinin teknoloji mağazalarını küçülttüğünü görüyoruz. Siz büyüyorsunuz…
Biz farklı bir strateji izliyoruz. Türkiye’de 120 milyon müşteri her yıl Arçelik bayilerine giriyor. Bu muazzam bir rakam. En yakın rakibimizle aramızda çok büyük fark var. Biz bu deneyimle birlikte müşteri sayımızı 200 milyona çıkarmak istiyoruz.
Ürün çeşitliliğimiz yüzde 40 arttı. Artık sadece beyaz eşya değil drone da var telefon da.
Rahat koltuklar, yüksek tavan, deneme özgürlüğü
Dünyada böyle bir mağaza konsepti yok mu?
Hayır yok. Dünyada perakendenin bir Oscar’ı var. Her yıl bir mağaza dünyanın en iyi perakende mağazası seçiliyor. Hedefimiz 2018'de bu yeni konseptle perakende Oscar’ını almak. Çünkü bu konsept, sektöre bambaşka bir bakış açısı getirecek. Genelde bayanlar tekstil mağazalarından hoşlanıyor. Artık Arçelik mağazalarında da zaman geçirmek isteyecekler. Yüksek tavan, rahat oturma koltukları ve her yere dokunabilme rahatlığı...
Peki yatırımı kim yapacak, bayiler mi?
Bizim perakende yolculuğumuzun en önemli kısmı, kalbi bayilerimiz. Bu yolculuğa da bayilerimizle beraber çıktık.
İlk 3 ayda % 43 büyüdük
Yılın 5 ayını geride bırakmak üzereyiz. Sektörde satışlar nasıl?
Şubatın başında devletimizin ÖTV kararı geldi. Bu kararın da etkisiyle ilk 3 ayda beyaz eşya sektörü yüzde 36 büyüdü. Arçelik ise aynı dönemde yüzde 43 büyüme sağladı. Tabii bu ivme yıl genelinde normalleşecek ama bu senenin keyifli bir yıl olacağını, adet bazında yüzde 5’lik bir artış kaydedeceğimizi öngörüyoruz.