ÖZGÜL ÖZTÜRK
Rusya-Ukrayna savaşında Rusya'ya cephe alan batılı ülkeler, ekonomik olarak da Rusya'yla bağlarını koparıyor. Bu kapsamda Avrupa ve Amerikalı 100'ün üzerinde marka Rusya'dan çıkmaya hazırlanırken, bu şirketlerin yerini Türkiye, Çin ve ya İran markalarının doldurması bekleniyor. Rusya'yla geçmişte kurduğu güçlü ticari bağları ve coğrafi yakınlık avantajını bu dönemde kullanmayı planlayan Türk markaları ise şimdiden lobi çalışmalarına başladı. Geçen hafta Rusya'nın en büyük AVM markalarının üst düzey yöneticileri İstanbul'da 40 Türk markasıyla ikili görüşmelerde bulundu.
YÜZDE 20 BOŞALACAK
Batılı lüks markaların pazardan çekilmesiyle beraber Rusya'daki AVM'lerin yüzde 20 oranında boşalacağına dikkat çeken Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, "Ülkede 2.5-3 milyon metrekarelik bir mağaza alanının boşalacağı konuşuluyor. Türk markaları olarak uygun koşullar sağlanırsa bunu doldurmaya talibiz" dedi.
FRANCHISE ÖNERİSİ
İstanbul'a gelen Rus heyete, yaptıkları görüşmelerde franchise modelini önerdiklerini anlatan Sinan Öncel, şöyle konuştu: "Yani Rusya'daki AVM'ler bir şirket kurup Türk markalarının franchise'ını alabilirler. BMD'de olarak Rusya'da 32 marka, 655 mağaza ve 2556 satış noktasıyla faaliyet gösteriyoruz. Franchise modeliyle pazardaki etkinliğimizi artırabiliriz." Sektör temsilcilerinin verdiği bilgiye göre, Türk şirketleri için Rusya'da özellikle moda, mobilya, ayakkabı, ev eşyası sektöründe ciddi fırsatlar bulunuyor.
LOJİSTİK AVANTAJIMIZ VAR
İstanbul Ticaret Odası (İTO) Başkanı Şekip Avdagiç de, şunları söyledi: "Rusya'da bilgisayar parçasından makine aksamına kadar pek çok ihtiyaç var. Türkiye, lojistik avantajıyla bu ürünleri Rusya'ya ihraç edebilir."
80 ŞİRKETLE MOSKOVA'YA ÇIKARMA
Türk markalarının Rusya pazarına olan ilgisi 27-30 Eylül tarihlerinde Moskova'da düzenlenecek Buy Brand Expo'ya da yansıdı. Fuarı düzenleyen Medya Fors Fuarcılık Yönetim Kurulu Başkanı Özhan Erem, geçen yıl hiçbir Türk şirketinin ilgi göstermediği fuara bu yıl şimdiye kadar toplamda 80 markanın başvurduğunu söyledi. Fuara ilk kez Rus AVM'lerin de katılacağına dikkat çeken Özhan Erem, şunları kaydetti: "Rusya'daki AVM'ler, Türklere dükkan kiralamak yerine direkt bir perakende şirketi kurup Türk markasının bayiliğini alıyor. Böylece Türkler kira bile ödemeden Rusya pazarında büyüyebilecek. Türk şirketleri son yıllarda Turquality desteğiyle yurtdışında ciddi hacme ulaşmıştı. Bu modelle Rusya pazarında İran ve Çin'den çok daha etkin rol oynayacağız."