İkinci elde dikkat... Küçük kontroller büyük zararı önler

Bayram öncesi hızlanan ikinci el araç piyasasında alıcıları uyaran ekseprtiz firması yetkilileri, tüyoları sıraladı. Araç ekspertize girmeden, alıcının yapacağı birkaç küçük inceleme bile ileride yaşanacak sorunların önüne geçebiliyor.

SÜMER DEMİRCİLER

Yaklaşan uzun bayram tatili öncesinde ikinci el otomobil piyasası daha da canlandı. Sıfır kilometre otomobil üretiminde yaşanan tedarik sorunuyla birlikte fiyatlar daha da yükselirken, tatile aracıyla gitmek isteyenlerin araşıyları da arttı. İnternet ilan siteleri, açık oto pazarları ve ikinci el alım satımı yapan galerilerde çok sayıda araç müşteri beklerken, alıcılar da en uygun fiyatlı ve sorun çıkarmayacak otomobilleri arıyor.

İNCELEME ÇOK ÖNEMLİ

İkinci el otomobil satışlarında artık ekspertiz raporu olmadan satış neredeyse yapılmıyor. Ancak, özellikle ilan sitelerinde satılan araçlar, alım kararı verildikten sonra alıcı tarafından ekspertize sokuluyor. Alıcıların ödediği ve yaklaşık 500 ila bin TL tutan ekspertiz incelemesine gitmeden önce yapılacak basit ve yararlı kontroller seçim yapmada büyük önem taşıyor. Ekspertiz hizmetleri veren RS Otomotiv Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ünal Ünaldı, "İkinci el otomobil satın alacak tüketiciler, ileride masraf çıkarabilecek bazı hususları ekspertize gitmeden önce kontrol edebilirler, iç ve dış aydınlatma ampülleri, klimanın tam randımanla çalışıp çalışmadığı kontrol edilebilir" diye konuştu.

TEST SÜRÜŞÜ YAPIN

Ünaldı, "Lastiklerin genel durumu, dişleri gözle kontrol edilebilir ve üretim tarihi lastik yanağı üzerinden tespit edilebilir. Aracın motor yağı durumu ve soğutma suyu durumu da kaput açılarak aracı satın almayı düşünen tüketiciler tarafından kontrol edilebiliyor, mümkünse bir test sürüşü yaparak direksiyonda gaza basmada ya da frenleme esnasında titreme var mı, sağa sola çekme var mı, bu gibi direksiyondaki titreme durumları fren sisteminde, yürüyen aksamda ve akslarda bir problem olabileceğinin ipuçlarıdır. Bu basit kontrollerin ardından tam kapsamlı bir ekspertiz yaptırarak profesyonel teknik ekibin ancak yakalayabildiği hataların tespitini gerçekleştirebilirler" dedi. Ünaldı, Gidecekleri ekspertiz şirketinin kurumsal ve TSE-HYB Belgesi'ne haiz olup olmadığına da dikkat etmelerini şiddetle tavsiye ediyoruz. Özellikle aracın en önemli bölümü, iskeleti olan şasi kontrolü, geçmişte ağır bir hasarda aracın iptidai yöntemlerle onarılıp onarılmadığını ele verir" açıklamasında bulundu.

ARIZA IŞIKLARINA MUTLAKA BAKIN

Pilot Garage Genel Koordinatörü Cihan Emre de, şunları söyledi: "Alacağınız otomobilin standart donanımında deri koltuk, multimedya sistemi gibi ekstra aksesuarlar olmadığı halde sonradan bayi tarafından takılmışsa, aracın kapılarında sök-tak işlemi dahi olabilir. Koltukları yerinden sökmek adına yapılan bu işlem sonrasında satacağınız araçta 4 parça değişen çıkma riskiyle karşı karşıya kalabilirsiniz. Gösterge tablosunda yanan airbag-motor arıza ışığı, park freni ışığı, yağ uyarı ışığı gibi ışıklar da tüketicilerin gözünden kaçmamalı. Diğer yandan araç üzerindeki şasi numarasının bulunduğu bölgede bir tadilat var mı ve ruhsattakiyle uyuşuyor mu, kontrol edilmesi çok kritik önem taşıyor. Tüm bunlar dışında en yakın arkadaşınızdan araç almayı düşünseniz bile detaylı bir check-up, ekspertiz yaptırmak tüketicileri yüzbinlerce TL'yi bulabilecek zarardan koruyacaktır."

İÇ MEKANI İNCELEYİN

"Satın almayı düşündüğünüz otomobilin yüksek ya da düşük kilometreli olması, otomobilin genel durumu hakkında gerçek bilgiyi vermeyebilir" diyen Emre, "Direksiyonda, pedallarda, koltuklarda, el freni ve vites topuzunda aşınma, parlama var mı, yırtık var mı diye aracın içini inceleyin" dedi.