İki kıta boğazın altından ikinci kez birleşiyor

Yaklaşık 1.3 milyar dolarlık yatırımla hayata geçirilen Avrasya Tüneli, yarın hizmete başlıyor. Denizin 106 metre altında, Göztepe-Kazlıçeşme arasında iki kıtayı bağlayacak Avrasya Tüneli’nden günde 100 bin araç 100 dakikalık yolu 15 dakikada geçecek.

Türkiye'nin mega projelerinden Avrasya Tüneli, yarın resmi olarak açıldıktan sonra hizmete başlıyor. 20 Aralık'ta geniş katılımlı bir törenle hizmete alınacak olan Avrasya Tüneli’nde bugüne kadar bağlantı yollarıyla alt ve üst geçitlerin büyük bölümü tamamlanarak kullanıma açıldı. Samatya’da küçük bir alanda asfaltlama çalışmalarıyla yol kenarındaki çevre düzenlemesi çalışmaları tamamlandıktan sonra, tünelin girişine gişeler de yerleştirilip tören için hazırlıklar tamamlandı. İstanbullular, resmi açılışın ardından Avrasya Tüneli'ni 21 Aralık saat 07.00'den itibaren kullanabilecek. Tünelin kullanımı, ilk etapta saat 07.00 ila 21.00 saatleri arasında 14 saat olarak gerçekleşecek.

DENİZ ALTINDA 106 METRE 

Dünya çapında bir mühendislik başarısı olarak gösterilen mega projenin, deniz altındaki tünel inşaatı 22 Ağustos 2016'da bitmişti. Kara bölümündeki bağlantı yollarının da son aşamaya geldiği tünel, Göztepe-Kazlıçeşme arasındaki trafik yoğunluğunu büyük ölçüde azaltacak. Göztepe-Kazlıçeşme arasında hizmet verecek projenin toplam uzunluğu 14,5 km iken bunun 5.4 kilometrelik bölümü deniz tabanı altında inşa edildi. Proje otomobillerin ve minibüslerin geçeceği 2’şer şeritli ve iki katlı tünelden oluşuyor. Tünelin en derin bölümü deniz seviyesinden 106 metre aşağıda bulunuyor. Yoğun trafikte 100 dakikayı bulan iki kıta arasındaki geçiş, tünel açıldıktan sonra yaklaşık 15 dakikaya düşecek. Ayrıca, Avrasya Tüneli, olumsuz hava koşullarında da kesintisiz yolculuk yapılmasını sağlayacak.

60 BİN METREKARE DOLGU 

Bağlantı yolları ve buralarda yapılacak araç ve yayalar için yapılan alt ve üst geçiş çalışmaları da bitirilmek üzere.  İstanbul Büyük Şehir Belediyesi tarafından konuyla ilgili yapılan açıklamada bölgeye 60 bin metrekare deniz dolgusu, 15 bin metre yaya yolu, uluslararası standartlarda bisiklet yolu, 320 bin metrekare yeşil alan, yürüyüş yolları, yapıldığı belirtildi. Yeni yolların asfaltlanması için 70 bin ton asfalt döküldü. 350 adet aydınlatma direği dikildi.

Üst düzey güvenlik

Avrasya Tüneli aynı zamanda üst düzey güvenlik önlemleriyle de dikkat çekiyor. 9 şiddetinde depreme dayanıklı inşaa edilen tünelde, operasyon merkezi, 24 saat boyunca tünelin güvenli ve sağlıklı çalışması, trafiğin kesintiye uğramadan verimli akışının sağlanması için faaliyet gösterecek. Her 600 metrede bir konumlanan emniyet şeritleri, alt ve üst katlar arasında geçişi sağlayan acil tahliye sistemi ve anlık bilgi akışı için genel anons sistemi bulunuyor. Tünelde internet, telefon ve her türlü elektro mekanik sistem bulunacak. Yani geçişlerde iletişim kesilmeyecek.

10 GÜNLÜK GEŞİŞ ÜCRETİ SOSYAL SORUMLULUK PROJESİNE 

Geçiş ücretinin Türk Lirası'yla yapılacağını seylöyen Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, "Ocak başı itibarıyla Türk Lirası olarak ücret belirlenecek. Yılın sonunda yeniden değerlemeyle ücret belirlemiş olacağız. Dolayısıyla hiçbir şekilde dolar veya euro ile geçiş söz konusu değil. Ocak başı itibariyle Türk Lirası olarak ücretini belirleyeceğiz. Ocak'tan önceki 10 gün içinde yüklenicimiz ile birlikte insanımıza nasıl bir kolaylık sağlayacağız ona çalışacağız. 20 Aralık ila 31 Aralık arası farklı bir uygulama yapıp bunu bir sosyal sorumluluk projesi olarak değerlendireceğiz. İlk 10 gün ücretsiz yapmayı düşünmüyoruz. Başlangıçta 14 saatle başlayarak ayarlamaları yaptıkça en geç 30 Ocak itibarıyla de 24 saat çalışma esasına dönmüş olacağız" açıklaması yapmıştı. 

MEGA PROJENİN KUNYESİ

Proje uzunluğu: 14,6 kilometre

- Tünel kısmının boyu: 5,4 kilometre

- TBM (Deniz altındaki kısım) tünel toplam boyu: 3,34 kilometre

- En derin noktanın deniz yüzeyinden derinliği: 106 metre

- Bu noktada tünel üstündeki örtü kalınlığı: 55 metre

- Denizin en derin noktasında deniz tabanı derinliği: 62 metre -

 Bu noktada tünel üstündeki örtü kalınlığı: 26 metre.  

- Geçiş ücreti 4 dolar + KDV.

Tek yön ücreti 4 dolar + KDV

- Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım A.Ş.(ATAŞ), Türkiye’den Yapı Merkezi ve Güney Kore’den SK E&C şirketlerinin eşit ortaklığında kurulan şirket tarafından toplam 1 milyar 245 milyon 121 bin 188 dolarlık yatırımla hayata geçirildi.

- Firma, tüneli 24 yıl 5 ay boyunca işletecek.

- Tünel yalnızca hafif araçların (otomobiller, minibüsler) kullanımına izin verilecek şekilde tasarlandı. l Ağır taşıtlar ve motosikletler tüneli kullanamayacak.

- Tünelden araç geçiş ücretleri tek yönde otomobiller için 4 dolar artı KDV, minibüsler içinse  6 dolar artı KDV olarak belirlendi.

- Günde 100 bin araç geçişinin yapılması planlanan tünelden sadece OGS ve KGS sistemleriyle geçilip nakit geçiş trafik yoğunluğunu engellemek için yapılamayacak.