Dünya Bankasından, Türkiye'nin ulaştırma sektöründeki 35,6 milyar dolarlık İstanbul üçüncü havalimanı ve 6,4 milyar dolarlık Gebze-İzmir Otoyolu ile geçen yıl küresel yatırımın yüzde 40'ını absorbe ettiği, 44,7 milyar dolarlık rekor tutara sahip 7 projenin finansal olarak kapanışıyla çıta yükselttiği bildirildi.
Dünya Bankası, veri tabanındaki, Altyapı Projelerine Özel Sektör Katılımına ilişkin yeni verileri açıkladı.
"Bunlar, İstanbul'un 35,6 milyar dolar bedelli üçüncü havalimanı (devlete ödenecek 29,1 milyar dolarlık imtiyaz ücreti dahil olmak üzere) ve 6,4 milyar dolarlık Gebze-İzmir Otoyolu. Bununla birlikte, küresel yatırım 2015 yılında bir önceki yılla karşılaştırıldığında büyük ölçüde değişmedi ve 111,6 milyar dolar olarak gerçekleşti. Güneş enerjisi yatırımları, son beş yılın ortalamasını yüzde 72 oranında geçerken, yenilenebilir enerji yatırımları özel sektör katılımlı yatırımların neredeyse üçte ikisini oluşturdu."
"2015'e mega projeler damga vurdu"
Son dört yıldır proje büyüklüklerinin arttığına dikkat çekilen açıklamada, "Ortalama proje büyüklüğü 2015 yılında 419,3 milyon dolarla şimdiye kadarki en yüksek seviyeye ulaşırken, bu durum proje sponsorlarının ve kreditörlerin küçük ekonomilerde daha büyük projeleri finanse etmeleriyle birlikte piyasa güveninde bir artış olduğunu göstermektedir. Aslında 2015 yılına mega anlaşmalar damgasını vurmuştur ve rekor sayıdaki 40 proje 500 milyon doları aşmıştır." ifadelerine yer verildi.
Dünya Bankası Kamu-Özel Sektör Ortaklıkları Uygulama Grubu Yöneticisi Clive Harris de söz konusu verilerin, diğer yükselen ekonomilerdeki yatırımların hızlı bir artışla 99,9 milyar dolara yükseldiğini gösterdiğini kaydetti.
Bunun yıllık bazda yüzde 92'lik bir artış anlamına geldiğini belirten Harris, şu değerlendirmelerde bulundu:
"Bu ülkelerin 11'i 2015 yılında en az 1 milyar dolarlık taahhütte bulunmuştur. Bu önceki yılların oldukça üzerinde bir rakamdır. El Salvador, Gürcistan, Litvanya, Karadağ, Uganda ve Zambiya gibi bazı ülkeler iki yıl veya daha uzun aradan sonra tekrar yükselişe geçmiştir. Bölgesel olarak, özel sektör altyapı yatırımları Afrika ile Avrupa ve Orta Asya bölgelerinde hızlandı, ancak Doğu Asya ve Pasifik, Latin Amerika ve Karayipler, Orta Doğu ve Kuzey Afrika bölgelerinde geride kaldı."