Ekonomi ve spor kamuoyu yaklaşık bir haftadır Süper Lig maç yayın ihalesine kilitlenmiş durumda. Önce Turkcell Genel Müdür Yardımcısı İlker Kuruöz’ün “İhaleye hazırlanıyoruz” sözlerini yazmıştık. Ardından Turkcell Genel Müdürü Kaan Terzioğlu’nun “İşbirliği ya da tek başına ihalede biz de olacağız” açıklamasını da aktarmıştık. Turkcell Genel Müdürü Terzioğlu, işin içine mobil yayıncılık tarafının eklenmesi halinde lig değerinin de yükseleceğini söylüyor.
Burada ana unsur Digiturk… Şirket, 15 yıldır maç yayın haklarını elinde bulunduruyor. Son ihale rakamına göre de Türkiye Futbol Federasyonu’na (TFF) her yıl KDV dahil 400 milyon dolar para ödüyor.
GÖRÜŞME YOK
Kaan Terzioğlu’nun “Digiturk’le olası işbirlikleri” açıklamasıyla ilgili konuştuğumuz Digiturk İcra Kurulu Başkanı Ümit Önal, “Şu an böyle bir stratejimiz yok” dedi. Ne Turkcell’le ne de başka bir şirketle herhangi bir görüşme ya da iletişim halinde olmadıklarına vurgu yapan Ümit Önal şunları anlattı: “Kilit nokta ihalenin nasıl paketleneceği. Koşulları ve paket içeriğini bekliyoruz. Ona göre bir strateji belirleyeceğiz.”
ASIL İLGİSİ SPOR YAYINCILIĞI
Ümit Önal bu konuda Digiturk’ün yeni sahipi Katarlı beIN Media Group’a da dikkat çekti. Yüzde 53.3’ü Çukurova Grubu’na, yüzde 46.7’si ise ABD’lı Providence'a ait bulunan Digiturk’ün satışı için son imzalar geçtiğimiz haftalarda atılmış, Katarlılar şirketin yüzde 100 hissesine sahip olmuştu. beIN Media’nın en büyük özelliği spora duyduğu yoğun ilgi… Yayıncılık anlamında gerçek bir dev olan beIN'in patronu olan Nasser Al-Khelaifi aynı zamanda Fransız spor kulübü Paris Saint Germain’in (PSG) de sahibi.
SON SÖZ KATARLILARDA
Bu açıdan bakıldığında, Turkcell’in ‘işbirliği teklifinde’ son sözün Katarlılara ait olduğunu söyleyen Ümit Önal, “bEIN Group henüz parayı ödeyip şirkete girmediler. Önlerinde 60 günlük bir idari mahkeme süreci var. Son kararı yeni patronlar verecek. Önümüzde 6 ay zaman bulunuyor. Henüz bunlar için çok erken” diye konuştu.
‘15 YILLIK’ KONSANTRASYON
Spor yayıncılığı anlamında ana omurganın ‘büyük ekran’ olduğunu da vurgulayan Önal şunları paylaştı: “İşin ağırlığı büyük ekranda. Biz 15 yıl boyunca yaptığımız gibi aynı konsantrasyonla yeni ihaleye hazırlanıyoruz.”
Ümit Bey’in sözlerinden anladığımız şu; Katarlı beIN Media, yeni maç yayın ihalesine ‘tek başına katılmak isteyecek. Burada, ihale komisyonunun yayın paketlerini nasıl böleceği de önemli. Mobil yayında Turkcell ciddi avantaja sahip.
TFF çatısı altında ihale komisyonu kuruldu
Bu arada yeni yayın ihalesini kimin yapacağı da uzun süredir tartışılıyordu. Ocakta yapılacak yeni yayın ihalesinin Türkiye Futbol Federasyonu mu (TFF) yoksa Kulüpler Birliği tarafından mı yapılacağına yönelik ciddi bir anlaşmazlık söz konusuydu. Konuyla ilgili bir komisyon kurulduğunu belirten Ümit Önal, “TFF çatısı altındaki komisyonda Kulüpler Birliği’nin de temsilcileri var. Maç yayın ihalesi bu komisyon tarafından gerçekleştirilecek” dedi.
400 milyon yakalanabilir mi?
Yayın hakkı 2001’den bu yana Digiturk’un elinde. Şirket, 2010’daki son ihaleyi 2 milyar dolarlık en yüksek teklifle kazandı. Önal, “Biz her sezon için TFF'ye KDV dahil 400 milyon dolar ödüyoruz. Futbolda gelirlerinin düştüğü bir ortamda 400 milyon dolarları yakalamak kolay olmayabilir" dedi.
Dünyada sistem nasıl işliyor?
2016-2019 sezonuna ilişkin yayın hakkını yaklaşık 7.9 milyar dolarla İngiliz Sky Sports ve BT Sports kazandı. İngiltere’de Sky her sezon 126 maç yayınlayacak. BT Sports ise 42 maçın yayın hakkına sahip. İspanyol La Liga’da da yayın hakları üçe bölünmüş durumda. Yayın hakları Mediapro, Movistar ve Orange- Vodafone ortaklığının elinde bulunuyor. Mediapro her hafta biri Real veya Barcelona’nın olmak üzere 8 maç yayınlama hakkına sahip. Movistar ise her hafta tek maç veriyor. Vodafone ve Orange ortaklığı da bar, restoran gibi yerlerde yayın yapıyor.