Avrupa futbol kulüpleri, küresel fanları ve yükselen hisseleriyle göz doldursa da aslında 32 kulüpten sadece dokuzu 1 milyar euro şirket değerini aşabiliyor. En gözde kulüpler listesine Fenerbahçe 256 milyon euro ile 22’inci sıradan, Galatasaray ise 225 milyon euro ile 24’üncü sıradan girdi.
En değerli üç kulüp Real Madrid CF, Manchester United FC ve FC Barcelona’nın toplam şirket değeri ise 32 kulübün kümülatif şirket değerinin üçte birine eşit. İngiliz Premier Ligi’nin 2.4 milyar euro tutarındaki yayın hakları takım işletme değerlerine önemli etki ediyor.
21 KULÜP HİSSESİ AVRUPALI
26 kulüp, toplam şirket değerinin yüzde 95’ini oluşturan en büyük 5 futbol liginde faaliyet gösteriyor. İlk 10 kulüp içerisinde, Almanya, İtalya ve Fransa sadece 1 kulüple temsil ediliyor. 21 kulübün çoğunluğu Avrupalı iken geriye kalan 11 kulüp, Asya, ABD ve Rus sahipliğinde bulunuyor.
FACE TAKİPÇİSİ
Kulüplerin toplam 589 milyon Facebook takipçisi var. Nike, Adidas ve Puma ise toplamda 67 milyon takipçiye sahipler. Ancak değer açısından Nike, Adidas ve Puma’nın toplamından daha düşük seviyedeler.
Ülkelerarası sıralamada 9'uncuyuz
İngiliz kulüplerinin toplam şirket değeri, 10 milyar euro ile ülke sıralamasında zirvede yer aldı. En gözde Avrupa kulüpleri raporunda Fenerbahçe ve Galatasaray’la değerlendirmeye giren Türkiye ise iki kulübün toplam değeri olan 481 milyon euro ile ülke sıralamasında 6'ncı sırada yer aldı.
Real Madrid ve Barcelona İspanya’ya yeter!
Son 3 yılda Avrupa şampiyonalarının pek çoğunu kazanan İspanyol takımları, toplam pastanın yüzde 21’ine denk gelen 6,6 milyar euro ile ülke sıralamasında ikinci oldu. Almanya; şirket değeri 3,5 milyar euroyu geçen Bayern Münih, Borissia Dortmund ve Schalke 04 takımlarıyla devler sıralamasında temsil edildi.
Rapor nasıl hazırlandı?
Rapor, 2013/14 ve 2014/15 sezonlarında 32 gözde Avrupa takımının kamuya açık finansal rakamlarından ve finansal olmayan bilgilerinden oluşuyor. Rakamlara 2015/2016 sezonundaki kazanımları dahil edilmedi. İşletme değeri hesaplanırken 5 önemli kriter dikkate alınıyor: kârlılık, popülerlik (Facebook, Twitter ve Instagram takipçi sayıları ve etkileşim oranları), stadyum sahipliği, yayın hakları ve sportif potansiyel (maç, reklam ve yayın gelirleri).