ÖZGÜL ÖZTÜRK
Birikimini bir iş kolunda değerlendirmek isteyen küçük girişimciler, büyüme planı yapan markaların kapısını çalıyor. Koronavirüs salgınında durgun bir dönem geçiren dünya franchise pazarı, pandemi önlemlerinin kaldırılmasıyla yeniden hareketlendi. Yeni nesil kahve zincirleri, oto ekspertizler, çiğköfteciler, güzellik merkezleri, fitness zincirleri, pizzacıların da aralarında olduğu markaların bayisi olmak için başvuranlar arasında kadınların ve beyaz yakalıların yükselişi ise dikkat çekiyor. Bu yıl toplam 55 milyar dolara ulaşması beklenen dünya franchise pazarının Türk girişimciler için fırsatlar barındırmaya devam ettiğini belirten Ulusal Franchising Derneği (UFRAD) Genel Başkanı Mustafa Aydın şunları kaydetti:
1000 MAĞAZA AÇILACAK
"Yurtdışında 5 binden fazla mağazasıyla 150 'ye yakın Türk markamız faaliyet gösteriyor. 2022 yılında açılması beklenen 1.000 mağazanın ihracata katkısının da 600 milyon dolar olacağı tahmin edilyor. Türkiye'deki zincir işletmelerin sayısı 2 bin 500'e, zincir işletmelere bağlı şube sayısı ise 65 bine ulaşmış durumda. 2021 yılında 20binden fazla girişimci bu sisteme dahil oldu. Franchise sisteminin ürettiği istihdam sayısı ise 250 binlere ulaştı. Gıdadan gayrimenkule, bilişim hizmetlerinden otomotive, sağlık hizmetlerinden eğitime günden güne birçok sektörde büyüyen bu sisteme dahil olmak isteyen girişimcileri bekliyoruz." Aydın, franchise pazarına girmek isteyenlere; girişimcilik, imtiyaz, lisans, işletme ve yatırım ve dijital dönüşüm konularına dikkat etmeleri önerisinde bulundu.
150 MARKA FUARDA BULUŞACAK
Bayilik vermek isteyen kurumsal firmalar ve bir markanın şubesi olmak isteyen girişimciler bu yıl 20'incisi düzenlenecek Bayim Olur musun Fuarı'nda biraraya gelecek. Medyafors Fuarcılık tarafından 27-30 Ekim tarihleri arasında Yenikapı'daki Avrasya Gösteri ve Sanat Merkezi'nde düzenleyecek fuara bu yıl 150 markanın katılmasını beklediklerini anlatan Medyafors Fuarcılık Yönetim Kurulu Başkanı Özhan Erem şunları kaydetti: "Fuarımıza gıdadan, emlağa, kafe zincirlerinden fitness merkezlerine birçok sektörden şirket katılıp, yeni bayiliklerini arayacak. Pandemi kısıtlamalarının azalmasıyla bu yıl fuara daha fazla marka ve ziyaretçinin katılmasını bekliyoruz. 150 markanın katılacağı fuarı bu yıl 24 bin kişinin gezeceğini tahmin ediyoruz. 250 bin TL'den başlayıp 2 milyon TL'lere yükselen franchise bedelleriyle kendi işinin sahibi olmak isteyenleri fuarımıza bekliyoruz."
BEYAZ YAKALI VE KADINLARIN İLGİSİ BÜYÜK
Pandemi sonrasında gıda ve hizmetler sektörüne olan ilginin arttığına dikkat çeken The Franchise Company Genel Müdürü Aycan Helvacıoğlu ise şunları kaydetti: "Bu dönemde yeni nesil kahve zincirleri, oto ekspertizler, paket hizmeti de veren fast food zincirlerinin bayiliklerini almak isteyen kişi sayısı oldukça yüksek. Dikkat çeken bir diğer önemli şey ise kadın girişimci ve beyaz yakalıların bu alana olan ilgisindeki artış. Helvacıoğlu'nun verdiği bilgilere göre herhangi bir markanın franchise hakkını almak isteyen girişimcilerin 300 bin ila 1 milyon TL arasında bir bütçeyi cebinde bulundurması gerekiyor. The Franchise Company Ortağı Efrah Ceyhan Atacan da franchise piyasasında işlem hacminin yüzde 50'den fazlasının 2-3 şubeli yeni markalarda gerçekleştiğini söyledi.