MERVE YILMAZ ORUÇ / merve.oruc@aksam.com.tr
Türkiye Yüzyılı vizyonuyla 18 Mart 2022'de açılan 1915 Çanakkale Köprüsü işlevi ve tasarımıyla dünyaya örnek olacak hizmetlerden biri. 2023 metrelik orta açıklığıyla "dünyanın en uzun orta açıklıklı asma köprüsü" ve 334 metre tepe noktasıyla "dünyanın en yüksek kuleli asma köprüsü" unvanına sahip 1915 Çanakkale Köprüsü, aziz şehitlerimizin hatırasını da yaşatan eşsiz bir abide. Yapımı dört yılda tamamlanan ve binlerce çalışanın gece gündüz emek verdiği 1915 Çanakkale Köprüsü ve bununla bağlantılı otoyolu projesinde yer alan isimlerden biri de 27 yaşındaki genç mühendis Destina Cücen Yenidoğdu.
BÜYÜK PROJELERDE ÇALIŞMAK HAYALİMDİ
Öncelikle sizi tanıyalım...
Çocukluk yıllarımda istediğim meslekten bahsederken, "Büyüyünce yönetici olacağım" cevabını verdiğimi hatırlıyorum. Babam "yönetici" diye bir meslek yok, önce meslek sahibi ol, sonra yönetici olursun'' derdi. Lisede bu hayalimin mühendislik ile kesiştiğinin farkına vardım. Sonra tercihimi mühendislik fakültesinden yana kullandım. Dokuz Eylül Üniversitesi Çevre Mühendisliği bölümü mezunuyum. Yaklaşık beş yıldır 1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu projesinde Çevre Mühendisi olarak çalışıyorum. Türkiye'nin Mühendis Kızları projesinin ilk bursiyerlerindenim.
Nedir bu Türkiye'nin Mühendis Kızları projesi?
Limak Vakfı ile 2015 yılında, yoğun olarak burs aradığım bir dönemde Türkiye'nin Mühendis Kızları projesi vasıtasıyla tanıştım. Türkiye'nin Mühendis Kızları projesi sayın Ebru Özdemir liderliğinde yürütülüyor. Projenin amacı alanında lider, güçlü kadın mühendisler yetiştirmek. TMK kapsamında öğrencilere sadece burs desteği verilmiyor. Burs desteğinin yanı sıra mühendislik alanında öğrencilerin kendilerini geliştirebilmeleri için çeşitli sertifika programları, online İngilizce dil eğitimi, mentorluk desteği, staj ve istihdam imkânı gibi fırsatlar da sunuluyor. Ve bursiyerlerin sadece mühendislik alanında değil, aynı zamanda sosyal alanda da gelişimlerini devam ettirmelerini sağlamak amacıyla sosyal sorumluluk projelerinde de yer almaları talep ediliyor. Ben de TMK projesinde sunulan fırsatlar sayesinde mühendislik eğitimimin ilk yıllarından itibaren kendimi geliştirebilme olanağına ulaştım. Projenin en önemli desteklerinden biri olan mentor programı sayesinde henüz üniversite hayatımı tamamlamadan, alanında başarıya ulaşmış mentorların tecrübe aktarımlarıyla kendimi iş hayatına hazırlama fırsatı elde ettim. Bu doğrultuda da Türkiye'nin Mühendis Kızları projesine katılmaya hak kazanmış, üniversiteye yeni başlamış kız kardeşlerimize TMK Mezunları olarak mentorluk yapıyoruz. Böylece sonsuz bir kız kardeşlik bağı elde ediyoruz.
1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu projesine nasıl dâhil oldun?
Türkiye'nin Mühendis Kızları desteklerinden olan staj imkânı sayesinde, İGA İstanbul Havalimanı projesinde stajımı tamamlamıştım. Bu staj mega yapılara olan ilgimi daha da arttırmıştı. Üniversite hayatım boyunca mega yapıları konu alan inşaat belgesellerini izlerdim ve bir gün böyle projelerde çalışmanın hayalini kurardım. Mezuniyetimden sonra TMK istihdam imkânı sayesinde mega bir proje olan 1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu projesinde çalışmaya başladım. 1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu projesi kapsamında ulusal ve uluslararası standartları ve mevzuatları, bunlara ek olarak proje şartnamelerini baz alarak inşaat sürecinde karşımıza çıkabilecek olası çevresel etkilerin yönetimini sağladık. İmalat sahalarında, ocaklar ve tesislerde, tedarik süreçlerinin yönetimi, hava kalitesi kontrolü, çevresel gürültü ve titreşim, atık yönetimi, kaynak tüketimi verimliliği, biyoçeşitlilik, sosyal etki gibi konularda çalışmalarımızı yürüttük. 1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu projesinde her biri ayrı birimlerde başarıyla görevlerini yerine getiren TMK mezunu dört arkadaşımız daha vardı. Ve proje genelinde sayıları her geçen gün artan kadın mühendislerimiz yer alıyordu.
Mezun olduktan hemen sonra böyle önemli bir projede çalışmak büyük bir şans olsa gerek...
Hayatımın dönüm noktasının Türkiye'nin Mühendis Kızları projesiyle tanışmak olduğuna inanıyorum. Ancak 1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu projesinde çalışma fırsatını elde edebilmek de benim için diğer bir dönüm noktası oldu. Burada gelecek planlarıma, her geçen gün yeni şeyler öğrenerek biraz daha yaklaştığımı düşünüyorum. Kesinlikle söyleyebilirim ki 1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu projesi benim için hem çok büyük bir gurur hem de eşsiz bir şans.
1915 ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ HAYATIMIN DÖNÜM NOKTASI
Çanakkale Köprüsü sana ne hissettiriyor? Çok özel bir yerde inşa edildi...
Bulunduğumuz toprakların ne kadar özel olduğu farkındayız. İşe başladığımız anda o gurur ve saygı her ekip arkadaşımızda oluyor. Ben inanıyorum ki herkesin vatanı için edeceği farklı bir hizmet var. Şehitlerimiz Çanakkale topraklarında yüzyıl öncesinde canlarını feda etmişler. Bizler de onlardan miras kalan bu toprakları teknolojimizle, bilgimizle bir adım daha ileriye taşımak için çabalıyoruz. Bundan sonraki meslek hayatımda da "Daha fazla kadın yönetici olsun, yönetim kurullarında daha çok kadın mühendis görev alsın" hedefimizi gerçekleştirmeye çalışarak, ülkemize yüzyıl sonrasında bile hizmet etmeyi sürdürecek projelerde görev almaya devam etmeyi istiyorum.
SİYASİ LİDERLERİN GENÇLERE KULAK VERMESİ ÇOK DEĞERLİ
Türkiye Yüzyılı temasıyla gerçekleşen Cumhurbaşkanı ile Gençlik Buluşmalarında gördük sizi. Ne düşünüyorsunuz bu buluşmalar hakkında?
Siyasi liderlerin gençlere kulak vermesini çok değerli buluyorum. Çünkü bizler ve bizden sonraki nesiller bu ülkenin geleceğiyiz.
Beyin göçü hakkında ne düşünüyorsun?
Yurt dışında daha iyi fırsatlar arayanları anlıyorum. Ancak yurt dışında ya da bu topraklarda olsun herkesin Türkiye için yapabileceği bir şeyler olduğuna inanıyorum.
Önceden mühendis denildiğinde erkek profili geliyordu göz önüne. Bu değişmeye başladı sanki...
Mühendisliğin bir erkek mesleği olduğuna dair algı son yıllarda büyük oranda değişti. Çevremdeki kız öğrenciler "Hangi mühendisliği seçmeliyim?" diye soruyorlar, "Mühendislik seçmeli miyim?" diye değil. Bu soru bile birlikte başarıya doğru ilerlediğimizin bir göstergesi. Ebru Hanım'ın da her zaman söylediği gibi "Birlikte başaracağız!"