ZEKİ GÜMÜŞ / zeki.gumus@aksam.com.tr
Türkiye’de girişimcilerin en çok yapmak istediği şeylerin başında markalaşma geliyor; fakat bu çok zor oluyor. Markalaşma neden zor oluyor? Temel nedenleri nelerdir?
Marka olmak, marka kalmak büyük bedeller ve özveri gerektiren bir durum. Hem kişisel hem kurumsal olarak markalaşmak için disiplinli bir çalışma hayatı gerekli. Markayı doğru şekilde pazarlamazsanız tüm emeklerinizin boşa gitmesi kaçınılmazdır. Marka en kısa deyimle; farklılaşmak, demektir. Marka; üretici ya da satıcı firmaların, pazara sundukları malların kimliğini belirleyen ve rakip mallardan ayırt edilmesini sağlayan bir isim, simge, şekil vb. işaretlerdir. Marka oluşturulurken bilinçli davranılmalıdır. Marka oluşturulurken yasalara uygun olmalıdır. Daha önce herhangi bir şirket tarafından kullanılmamış olması ve benzeri isim veya telaffuzda olmaması gerekir. Markaya bölgesel bakmamak gerekir. Coğrafi isimlere karşıyım. Marka oluşturmanın en önemli zorluklarından biri de reklamlara uygun olmamasıdır. Marka yaratmak, uzun vadeli bir süreçtir ve sabırlı olunmalıdır. Ülkemizde bazı firmalara bakıyorum; hemen sonuç almak istiyorlar ve bu ciddi anlamda firmalarına zarar verebiliyor.