sibel.ates@aksam.com.tr
Bir liseye müdür atanır. Okulun haylaz öğrencileri kah kopya çekerek kah okuldan kaçarak müdürü çileden çıkarır. Her defasında sabrı sınanan müdür ilginç ceza yöntemleriyle disiplini sağlamaya çalışır… “Ben bu filmi daha önce gördüm” diyorsanız, haklısınız. 45 yıldır evlerimizekonuk olan İnek Şaban’ı, Mahmut Hocayı, Güdük Necmi’yi, Badi Ekrem’i, Hafize Ana’yı unutmak mümkün mü? Defalarca izledik ama her seferinde çok güldük yeri geldi ağladık ama sonunda hep mutlu olduk. İşte karşınızda BKM Tiyatro’da sergilenen “Hababam Sınıfı” oyuncuları…
HERKESİN ANI DAĞARCIĞINDA BENZER ÖYKÜLER VAR
SEZAİ ALTEKİN (KEL MAHMUT)
Hababam Sınıfı’nın hâlâ güldürebilmesinin sırrı nedir?
İzleyiciyi hâlâ güldürmesi çok doğaldır, çünkü herkesin anı dağarcığında benzer öyküler vardır. Öğrencilik ve okul yılları zor yıllardır. Çocuk, aile içi denge savaşını sürdürürken birdenbire kendini daha zor bir ortamda bulur. Çünkü bu ortamda uyum sağlaması gereken daha çok insan, daha kesin kurallar, yükümlülükler, başarılı olma baskısı vardır. İşte o zaman kişinin içgüdüsel olarak kendini savunma, başkaldırma, direnme mekanizması çalışmaya başlar. Bunun da en hoş görülebilecek, en şirin yolu mizahtır. İlkokulda yaramazlık, ortaokulda amiyane deyişle fırlamalık, lisede zekice kurgulu eylem olarak yaşanır. Perde ve ekranda izlediğiniz zamanda yaşadıklarınızı anımsayıp doğal olarak gülersiniz.
Hababam Sınıfı filmlerini kaç kez izlediniz, en çok hangi Hababam Sınıfı filmine güldüğünüzü hatırlıyor musunuz?
Kaç tanesini izlediğimi, hangisine daha çok güldüğümü hatırlamıyorum. Ama bir kaç Hababam Sınıfına öğrencilerden bazılarını seslendirerek katılmışlığım var.
Sezai Bey, yıllarca Münir Özkul’un oynadığı “Kel Mahmut” karakterini canlandırıyorsunuz. Bunun için neler söylersiniz?
Rol teklifini aldığımda çok sevinmiştim ama kısa bir süre sonra Münir ağabeyin aramızdan ayrılmasıyla içim buruldu. Çok büyük bir oyuncu ve iyi bir insandı. Nurlarda yatsın. Kel Mahmut okuldaki otoritenin anlayışlı, şefkatli yüzüdür. Öğrencileriyle ki çocuklarıyla demek daha doğru olur arasındaki mesafeyi korurken aynı zamanda onlara empatiyle yaklaşan, onların kaygılarını, sıkıntılarını hisseden ve kollayan, özel bir okulun ticari zaafına düşmeyen, eğitimci ülküsünden ödün vermeyen bir müdür yardımcısıdır. Ayrıca yine benim oynadığım, yer yer oyun aralarına girip Hababam Sınıfı’nın nasıl doğduğunu, ne amaçla yazıldığını anlatan yazarı Rıfat Ilgaz›ın oyun içindeki gölgesidir.
Peki, filmi defalarca yapılsa da sahnede oynamanın büyüsüne dair neler söylemek istersiniz?
Benim tercihim her zaman sahne olmuştur. Çünkü oyunculuğun er meydanı sahnedir. Tekrarı yoktur, hata yaparsanız telafisi yoktur veya çok zordur. En güzel yönü her oyun tazedir. Gerçi aynı oyunu oynarsınız ama her seferinde canlandırdığınız kişiye yeni nüanslar, yeni bakış açıları yükleyerek rolü geliştirebilirsiniz. Böylece siz ve heyecanınız her zaman taze kalır. Dipsiz bir kuyudur tiyatro...
Türk sinemasının kült filmi
BEYTİ ENGİN (BADİ EKREM)
Beyti Bey, siz Hababam Sınıfı’nın hâlâ güldürebilmesinin sırrı hakkında neler söylersiniz?
Hababam sınıfı Türk Sinemasının önemli kült filmlerinden biri olarak hatırlansa da aslında Türk Edebiyat Tarihinde de oldukça sağlam bir eser olarak geçer. Bu sebeple iyi analiz edilmiş ve iyi kurgulanmış olaylar zinciri hâlâ pek de değişmeyen eğitim sistemimiz sayesinde bizleri güldürebilecek öğelere sahip. Tabii ki Rıfat Ilgaz’ın yarattığı karakterleri de es geçmemek lazım.
Hababam Sınıfı filmlerini kaç kez izlediniz?
Sayısını hatırlamıyorum ama denk geldikçe hâlâ izlerim.
En çok hangisine gülerdiniz?
Hepsinin ayrı bir tadı var ve hepsinin çok güldüğüm ayrı ayrı bölümleri var.
Engin Bey, siz de “Badi Ekrem”i canlandırıyorsunuz. Rolünüz için neler söylersiniz?
Badi Ekrem özgüveni yüksek ama bu yüksekliğin altı boş olan bir karakter. Sürekli kendini kanıtlamaya çalışan ve tek bir alana odaklanmayıp her alanda başarılı olduğunu ispat etme heveslisi. Biraz çocuksu ama yeri geldiğinde de komik bir otorite figürüne dönüşüyor, benim için oynaması oldukça keyifli bir karakter oldu.
Yaşayan karakterler...
SALİH KALYON (VAK VAK RIZA)
Hababam Sınıfı’nın hâlâ güldürebilmesinin sırı nedir?
Lise çağındaki tüm öğrencilerin ortak davranış biçimlerini yansıttığı için kendimizden ve tanıdıklarımızdan benzer örnekler görüyoruz ondan olsa gerek. Ayrıca tüm Hababam filmlerinde de aynı sıcaklığı görmemiz bu yüzden... Benim oynadığım karakter de çok yakından tanıdığımız hocalarımızdan biri. Özetle Rıfat Ilgaz ustanın karakterleri yaşayan gerçek karakterler olduğu için her zaman var olacaklardır.
BUCAN EKİN ŞİMŞEK (İNEK ŞABAN)
Çocukluğum Hababam Sınıfı ve Kemal Sunal filmleriyle geçti. Bu oyunda yer almak ise şahane bir duygu. Oyunculuk bölümünde okuduğum için bu tarz bilinen roller yada ünlü oyuncular tarafından oynanan rolleri oynayabilme ihtimalimi hep düşünmüşümdür hatta bazen okulda oynama fırsatı yakalamışımdır ama BKM sahnesinde herkes tarafından bilinen İnek Şaban karakterini oynamak az rastlanacak bir durum. Kendimi çok şanslı hissediyorum.
UMUTCAN VİCNELİOĞLU (ALİ ADIBELLİ)
Uyduda yayın yapan küçük kanallarda dönen tekrarları bile o an ne izliyorsam bırakmama sebep oluyor. Gül Sunal’ın bir röportajında okumuştum; Kemal Sunal’ın oynadığı filmlerin olduğu günlerde, diğer kanallar İnek Şaban’ filmleri koyarmış ve o filmler daha çok izlenirmiş. Bu oyunda yer almak büyük bir hediye.
GİZEM KANDEMİR (ERKEK SEVİM)
Yıllardır herkes kendinden, sınıfından, okulundan bir şeyler buluyor. Bu yüzden ölümsüz. Filmdeki çoğu karakter oyuncuların yetenek ve tiplemelerine göre yeniden ele alınmış. Ben, Erkek Sevim’e ben hayat verdim. Çok da sevdim. Seyirci de bizi sevdi.
YİĞİT YAPICI (ÇİYAN SADİ)
Bizim oyunumuz tamamıyla Rıfat Ilgaz›ın Hababam Sınıfı eserlerine sadık kalınarak oluşturuldu. Mesela benim oynadığım ‘Çiyan Sadi’ rolü filmlerde yer almıyor. Okula sonradan gelen zengin, züppe, havalı bir öğrenci...
AYKUT YILMAZ (KALEM ŞAKİR)
Hababam Sınıfı filmlerini çok kez izledim. Hâlâ aynı duygularla hiç sıkılmadan izliyorum. Benim canlandırdığım Kalem Şakir, filmlerdeki rol ağırlığı bakımından ortalarda kalırken romanda ve oyunda ön planda olan bir karakter. Hababam Sınıfı’nda olmak benim için eşsiz bir duygu.
HARUN REİSOĞLU (HAYTA İSMAİL)
Hababam Sınıfı’nı ilk izlediğimde çocuktum, o günden bugüne müziğini dahi duysam heyecanlanırım. Yaşım el vermediğinden hiç tiyatroda seyretme şansım olmadı dolayısıyla eseri önce filmlerle tanıyıp sonra lise yıllarımda okudum. Rıfat Ilgaz o zamanlardaki eğitim sistemini öyle ustalıkla ele almış ki “ister ağlarsın ister gülersin” demiş.
ONUR APAYDIN (TULUM HAYRİ)
Biz Hababam Sınıfı’nın samimiyetini ve içtenliğini muhafaza ederek, farklı ve yeni bir yorumla eseri ele almaya gayret ettik. Seyircilerimiz sahnede filmleri görmek için değil; dokunaklı, samimi, içten ve yepyeni bir Hababam Sınıfı izlemek ve öğrenciliklerinde yaşadıkları acı, tatlı deneyimleri bir kez daha görebilmek için seyrediyorlar oyunumuzu. Biz onların kalplerine ve anılarına biraz olsun dokunabiliyorsak, ne mutlu bize.
BAŞAK ÖZKAN ( NEJLA)
Sayı veremeyeceğim ama replikleri neredeyse ezbere biliyorsam epey izlemiş olmalıyım. Aslında bir ayrım yapmak pek mümkün değil ama serinin ilk filminin yeri sanırım bir başka bende. Zamanın tek yönlü akmadığının bir kanıtı gibi sanki bu durum benim için. Şimdi yapmayı seçtiğim iş sanki beni o filmleri televizyona yapışarak izleyen çocuk Başak yapmış ya da çocukken izlediklerim beni şimdi sahnede oynatıyor gibi...
ARDA BAŞKAN (GÜDÜK NECMİ)
İzleyen her kuşak kendinden bir parça buluyor. Hepimizin bir Hababam sınıfı var aslında. Bu projede olmak çok mutlu ve heyecanlı hissettiriyor. Ustalarla aynı sahneyi paylaşmak, çocukluk idollerimizin rollerini oynamak hem çok eğlenceli hem de bir oyuncu için çok öğretici.
BAŞAK GÜMÜLCİNELİOĞLU (OYA OYLUM)
Herkesin Hababam Sınıfı’na karşı bir sevgisi, Hababam’la bir anısı var. Seçmelere girdiğimde Hababam Sınıfı çalışacağımızı bilmiyordum. Hatta hiçbirimiz bilmiyorduk. Seçmeler tamamlandıktan sonra bazı duyumlar almıştık ve sonunda Hababam Sınıfı olduğu açıklandı. Önce çekindik biraz tabii çok usta oyuncular, kafalara kazınmış sahneler, ama aynı zamanda çok heyecan verici ve onore edici bir proje. Çok heyecanlandık, çok da gurur duyduk.
ATAKAN GÖKOĞLAN (REFÜZE EKREM)
İzleyiciyi hâlâ güldürebilmesinin ardında hiç kuşkusuz Rıfat Ilgaz›ın ustalığı ve döneminin ötesinde bir eser ortaya koyması var. Eserdeki karakterlerle aslında hepimiz eğitim hayatımızda bir şekilde karşılaştık. Hababam Sınıfı filmlerini pek çok kez izledim. Hatta çocukluğum geçti diyebilirim. Kaç kez izlediğimi bilmiyorum bile.