LEYLA ÖZTÜRK / cumartesi@aksam.com.tr
İngiltere'de Cambridge ve Manchester üniversiteleri tarafından 11 bin çocuğu inceleyen bir araştırma çocukların ruh sağlığı krizinin kontrolden çıktığını ve çocukların ruh sağlığı vakalarının bir yılda yüzde 39'dan fazla arttığını ortaya çıkardı. Araştırmanın detaylarını incelediğimizde klasik eğitimin çocukların benlik saygısını güçlendirmek yerine monotonluk ve öğretmen odaklı gittiği için çocukların en yaratıcı dönemlerinde yaratıcılıklarını engellediği ve bu yüzden mutsuz edebileceği tespit edilmiş.
Virginia Üniversitesi tarafından Ocak 2022'de yayınlanan araştırma ise Montessori okuluna en az iki yıl devam edenlerin, katılmayanlara göre daha mutlu bireyler olduğunu ortaya koymuş. Çünkü Montessori klasik eğitim anlayışından farklı olarak çocukların kişilik gelişimini destekleyen, duygularını düzenlemelerine ve erken yaşlardan itibaren direnç ve özgüven geliştirmelerine yardımcı olan bir eğitim yaklaşımıdır. Montessori öğretmenleri, çocukların bireysel gelişim ihtiyaçlarını ve yeteneklerini gözlemlemek ve çocukları erken yaşlardan itibaren duygularını ifade edebilmeleri için desteklemek üzere özel olarak eğitim alırlar.
Akademik sonuçlara olduğu kadar çocukların sosyal zekasına da odaklanan Montessori eğitim yaklaşımıyla çocukların duygusal ve sosyal gelişimine öncelik vermek, duygusal açıdan daha zeki ve güçlü ergenler ve yetişkinler olmalarını sağlar. Kaldı ki biz eğitimcilerin en büyük görevlerinden biri hayatın zorluklarına göğüs gerebilecek bir nesil yetiştirmektir. Montessori eğitim felsefesinin en önemli hedeflerinden biri çocukların kendine yetebilen, tüm ihtiyaçlarını karşılayabilen bireyler olmalarını sağlamaktır. Gündelik hayatında kendi ihtiyacını kendi görebilen bir çocuk yaşadığı yeterlilik ve bir şeyleri başarabilme duygusundan dolayı akranlarına göre çok daha mutlu bir çocuk olacaktır.
Montessori eğitimi ve klasik eğitim arasındaki farklar nedir?
Montessori eğitim sisteminin merkezinde öğrenci vardır. Çocukların başında elbette bir lider vardır ama lider sadece gerektiğinde müdahale eder.
Geleneksel eğitimde öğretim, çoğunlukla öğretmen merkezlidir. Etkinlikler ve müfredat öğretmen tarafından belirlenir ve çocuklar sadece belirlenen çalışmalara katılır. Montessori eğitiminde çocuk müfredatın belirlenme aşamalarında görev alır.
Montessori pedagojisinde her çocukla ayrı ayrı ilgilenilir. Çocuklarla özel olarak ilgilenen rehber, her çocuğun içindeki potansiyeli keşfetmeye ve ilgi alanlarına göre yönlendirmeye çalışır. Geleneksel eğitimde ise çocuklara bireysel olarak değil gruplar halinde eğitim verilir. Tarih dersine ilgisi olmayan bir çocuk bile tarihi mutlaka öğrenmelidir. Aynı şey resim, müzik ve matematik gibi dersler için de geçerlidir.
Montessori pedagojisinde bir çocuğa öğretilebilecek zamanın sınırı yoktur. Çocuk istediği kadar çalışabilir. Bir sonraki konuya ne zaman geçeceğine o karar verir. İster bireysel çalışın ister grup çalışmasına katılın. Klasik eğitimde çocuğun ne okuyacağı, ne yapacağı önceden bellidir. Montessori öğretim materyalleri de Montessori pedagojisine özel olarak hazırlanmıştır. Bu aynı zamanda çocuğun öz bakım becerilerini geliştirmesini sağlar.