MERVE YILMAZ ORUÇ / merve.oruc@aksam.com.tr
Neden böyle bir oyun tasarlandı?
Çöpüne Sahip Çık Vakfı Genel Müdürü Emrah Bilge: Geri dönüşüm bilincinin erken yaşlarda kazandırılmasının öneminin farkındayız. Yapılan araştırmalar çocukların da geri dönüşümün önemini, çöplerin ve geri dönüştürülmeyen atıkların çevreye nasıl zarar verdiğini bildiğini gösteriyor. Biz de bu bilinci alışkanlık ve yaşam biçimine dönüştürmek için Çöpü Sıfırla oyununu DP World Yarımca ile birlikte gerçekleştirdik. Sadece çocukların değil gençlerin de uygun davranışı edinebilmeleri için bu bilgileri olumlu, etkileşimli ve keyifli bir şekilde tekrarlamaları kritik öneme sahip. Bu değişimin toplum genelinde tüketim ve israf davranışı açısından daha büyük bir kültürel değişime katkıda bulunmasını bekliyoruz.
DP World Yarımca CEO'su Kris Adams: Sivil çalışmalarda ve çocuklara farkındalık kazandırmak için oyun kullanımı sıkça tercih edilen bir yöntem. Çocukların önemli konuları eğlenerek deneyimlemeleri ve farkındalık kazanmaları çok daha hızlı ve kolay bir şekilde gerçekleşiyor. Bu yüzden Çöpü Sıfırla oyununu tasarladık. İlk olarak Bilgi Üniversitesi Oyun Tasarım Bölümü öğrencilerinin katılımıyla bir atölye çalışması yapıldı. Atölyede ortaya çıkan fikirler uzmanlar tarafından değerlendirildi ve 2019 yılında kutu oyunu olarak Kocaeli'nin Körfez ilçesindeki okullarda öğrenciler ile buluştu. Elde edilen başarı ile daha fazla çocuğa ulaşmak için oyunu mobile taşımaya karar verdik.
Oyun Sıfır Atık yaklaşımını da destekliyor diyebilir miyiz?
Kris Adams: Çöpü Sıfırla Mobil Oyunu, geri dönüşüm ve atık konusunda toplumsal farkındalığa önemli bir katkı sağlayacak. Biz de DP World olarak sıfır atık konusunda gerçekleştirilen tüm çalışmaları ve projeleri destekliyoruz.
Emrah Bilge: Toplumun sıfır atık prensiplerine uygun davranmasını teşvik eden projeler ile Türkiye'nin bu alandaki hedeflerine ulaşmasına destek oluyoruz.
GERÇEK HAYATIN SİMÜLASYONU
Oyun içeriğinden bahsedebilir misiniz biraz?
Emrah Bilge: Oyun gerçek hayatın bir simülasyonu. Oyunun içerisinde ev, okul, sokak, piknik alanı ve limanlar bulunuyor. Bu alanlar hepimizin ortak yaşam alanı. Çocuklar da uygulama içerisine girdiklerinde buradaki atıkları görüyor. Oyuna giren kullanıcının görevi ise bu atıkları toplamak, geri dönüşüme göndermek ve mekanların temiz kalmasını sağlamak.
Kris Adams: Oyunu oynayan her çocuğa atık ve geri dönüşüm konusunda farkındalık elde edilmezse gerçek hayatta karşımıza çıkacak durumları anlatmayı hedefliyoruz. Bunu yaparken, onlara Atıkcan karakterimiz eşlik edip yol gösteriyor. Oyunu oynayan çocuklar sanal dünyayı temiz tutmanın önemini görerek bunu gerçek dünyaya ve hayatlarına da yansıtacak. Bunun sonucunda da sürdürülebilir bir hayat biçimini benimseme konusunda sorumluluk edinmeye başlayacaklar.
Oyunu tasarlarken içerikte nelere dikkat edildi?
Emrah Bilge: Çöpü Sıfırla oyunu 8 yaş ve üzeri çocukların pedagojik özellikleri, ihtiyaçları ve algı düzeyleri dikkate alınarak tasarlandı. Tüm içerikler çocukların maksimum bilgi ve yarar elde etmesi için hazırlandı.
Bu oyuna nasıl ulaşabilir insanlar? Geri dönüşler nasıl?
Kris Adams: Oyun Android ve iOS cihazlarından kolaylıkla indirilerek oynanabilir. Uygulama kullanmak için herhangi bir kişisel bilgi istenmediği gibi indirmek için kullanıcı kaydı da gerekmiyor. Oyunla ilgili ebeveynlerden olumlu geri dönüşler alıyoruz.