2 bin 850 kilometrelik bir macera

MEHMET EMİN DEMİREZEN

emin.demirezen@aksam.com.tr

Türkiye’nin Dakar rallisi olarak bilinen, Avrupa’nın en uzun yarışı Transanatolia bu yıl İzmir’den start aldı. 2.850 km sonunda yarın Samsun’da finish’i görecek yarışa Türkiye ve dünyadan birçok sporcu katılıyor. Biz de bu uzun yarışın İzmir-Antalya etabında yer aldık. Yağmur çamur demeden geçen maceralı iki günde neler yaşadıklarımızı yazdık.

Dakar’ın Türkiye versiyonu olarak tanımlanan  Türkiye’nin en zorlu motorsporu organizasyonu Transanatolia Rally Raid, yenilenen parkur, her yıl gelişen teknik alt yapı, organizasyonel kabiliyet ve motor sporları kültürüne katmış olduğu artı değer sayesinde bu yıl da adından söz ettirmeye devam ediyor. Her yıl ağustos ayının son haftası düzenlenen Transanatolia Rally Raid, bu yıl İzmir’den start aldı. Batı Toros sıradağları üzerinden devam eden yarış, Denizli, Antalya, Konya-Karapınar, Niğde-Aladağ’ın ardından rotasını kuzeye çevirip Kapadokya, Tokat-Gümünek’ten sonra yarın Samsun’da sona erecek. Bu sene yedinci defa düzenlenen Transanatolia, ülkemizin unutulmaya yüz tutmuş birçok bölgesini görme imkânı sunan parkuruyla, katılımcılarına tarih ve doğayı yarışarak keşfetme imkânı sağlıyor. Üstelik yerli ve yabancı yarış pilotlarına da bol çekişmeli bir mücadele olanağı sağlıyor. Biz de sizler için 2.850 km mesafeyle Avrupa’nın en büyük yarışı olan Transanatolia’nın İzmir-Antalya arasını deneyimleme fırsatı yakaladık. İşte size bol maceralı birkaç günden izlenimler… 

BU İŞİN EN ZEVKLİ YANI YOLLARDA KAYBOLMAK

Zorlu bir maceranın başlangıcı olarak biz de sabah 05.00’te İzmir’den Denizli’nin Kale, Avcılar Köyü’ndeki kamp alanına gitmek için 256 kilometrelik yola koyulduk. Arazi aracına binmek diğer araçlara binmekten farklıymış bunu yaşayınca anladım. Araca binebilmek için bir hayli efor sarf etmek gerekiyor. Aracın içiyse bir hayli geniş ve ferah… Bir de tabii yolda giderken çıkardığı o yüksek ses olmasa daha iyi olacak ama neyse gülü seven dikenine katlanırmış… Yola koyulduğumuzun ilk saatleri sakin bir şekilde devam ederken birden navigasyondan yolu kaybettik. Tabelaları da kaçırdık, yanlışlıkla köy yoluna girdik. Köydeki gençlere yolu sorduğumuzda her kafadan ayrı bir ses çıktı. Kimi sağı kimi de solu gösterince elbette aklımız karıştı. Hal böyle olunca biz de soluklanmak için köy kahvehanesinde birer çay içtik, köylülerle sohbet ettik. ‘Yolcudur Abbas bağlasan durmaz’ hesabı tekrar yola koyulduk. Ne internet çekiyordu ne de navigasyon. “Sora sora Bağdat bulunur” derler ama ne soracak adam ne de yönümüzü bulacağımız bir tabela gördük. Adeta yollarda kaybolmuştuk. İşin eğlenceli kısmı da böyle başladı aslında. Yolda gördüğümüz bazı yarış araçları arızalanmış tamir ediliyor, kimi de suyun içine gömülmüş çıkarılmayı bekliyordu. Neyse ki bir süre sonra internet geldi de yola tekrar koyulduk. Onca badireye rağmen 8 saatlik yolun sonunda yarışmacılardan önce kamp alanına varmayı başardık. 

KAMPTA YOK YOK!

Araçtan iner inmez kavurucu sıcak yüzümüzü yaktı. “Bu sıcakta nasıl kalacağız” derken yarışmacıların bitiş noktasına yaklaştığı haberini aldık. Kamp alanı Denizli’nin Avcılar Köyü’nün yakınlarında boş bir tarlaya kurulmuştu. Kampta kalanlara otel konforunu aratmayacak imkânlar sunulmuştu. Sıcak duşundan tutun da masaj aletlerine kadar her türlü olanak sağlanmıştı. Kamp alanına erken gelenlerle birlikte tekrar araçlarımıza binip yola koyulduk. Diğer araçların 20 dakikaya gelmesi yönünde duyurular yapıldı. Ancak ne 20’ler geçti ama bir tane bile araç gelmedi. 3 saatlik beklemenin sonunda yarış noktasına İtalyan sürücü Francesco Catanese geldi. Catanese yanında yağmuru da getirmişti. Bir anda ortalık yağmur seline dönüştü. Allah'tan önceden çantama attığım yağmurluk beni bir süre de olsa korumayı başardı. Ben ıslanmamak için kapanırken yağmur da gök gürültülü bir şekilde yağmaya devam ediyordu. Yani hem hava şartlarıyla hem de yollarla mücadelenin bir günü olmuştu yarış. Tekrar kampa dönmeye karar verdiğimizde hava kararmıştı. Bir detay; çadırda kalacaktık! 

NEDİR BU RALLY RAID?

3-15 gün arasında değişen süreler içinde, 1.500-10.000 kilometre uzunluğunda off-road parkurlarda gerçekleştirilen, ralli motosiklet, arazi araçları, ATV ve buggy’lerin birlikte yarıştığı rallilere verilen ad.

ÇADIR KURMAYA YAĞMUR ENGELİ

Bir aksilikten dolayı arkadaşımdan aldığım çadır yazlık çıktı. Hal böyle olunca çevredekiler bana çözüm yollarını söylüyor, bense yazlık çadırı kurmaya devam ediyordum. Ayaklarıma kadar çamura gömülmüştüm ama çadır kurmaktan da geri kalmıyordum. Sonunda kurdum ve içine girdim. “Çadırımın üstüne şıp dedi damladı” şarkısını söylerken bir anda içeri sular girmeye başladı. Bir yandan uyku tulumumu ıslaklıktan koruyor bir yandan da çadırımın içine giren yağmuru engellemeye çalışıyordum. Son çare üzerimdeki tişörtü çıkarıp duvar siler gibi ıslakları silmek oldu. Bu sürecin kısa sürdüğünü düşünmeyin. Hayatımın belki de en uzun gecesini yaşadım! Yağmur dinmedi. Düşünsenize içeri yağmur giriyor ve ben durmadan siliyorum. Derken yorgunluktan bitap düşüp bir iki saatlik de olsa uykuya daldım. Dışarıdan gelen motor sesleriyle bir anda irkildim “Aman Allah’ım geç kaldım” derken saatin 5 civarı olduğunu gördüm. Yağmur ince ince de olsa yağmaya devam ediyordu. Çadırdan çıktım. Bir yandan da toplamaya başladım. Çadırı kurması kolay da onu toplaması bir hayli zormuş. Bunu da yaşadıkça anladım! Çadırı çantasına sokmaya çalışırken çamurların içinde bir sağa bir de sola düşüyordum. Ayağa kalktığımda çadırı çantasına sokmuş fakat tam anlamıyla da tam bir çamur adam olmuştum... Önce güzel bir kahvaltı ettik. Daha sonra yeniden Antalya etabı için 186 km’lik yarışın ikinci bölümü için yola koyulduk... Eğer siz de macerasever ve cesaretliyseniz mutlaka bir fırsatını yaratın ve bu organizasyona katılın. Hatta “Aracım yok, nasıl katılabilirim” diyorsanız merak etmeyin size her türlü imkânı sağlıyorlar. Yapacağınız tek şey çadırınızı almak, sağlam bir çanta oluşturmak ve soluksuz geçireceğiniz 10 gün ayarlamak… 

EN ÇOK İTALYAN SPORCU VAR!

Motor sporları dünyasının yakından takip ettiği, pilotların toprak, çamur ve su geçişlerinden oluşan zorlu parkurlardaki çekişmesine ev sahipliği yapan organizasyonu, yerli ve yabancı birçok basın mensubu yakından takip ediyor. Motosiklet, 4x4 araba, ATV ve Kamyon kategorilerindeki araçların katılımıyla gerçekleşen rally raid’e diğer senelerin aksine bu yıl  İtalyan sporcuların ağırlıklı olduğu bir katılım gerçekleşti.